A 19-es után 2007 márciusának végén a 49-es villamosnál is eljött a típusváltás ideje: az öreg, pótkocsit rángató UV-k helyett Ganz csuklósokat helyeztek üzembe. Ezek kapacitása ugyan kisebb, mint egy háromkocsis szerelvényé, de mivel a típuscserével egyszerre a kiskörúti villamost is visszarövidítették a Kálvin térig, a forgalomszervezők valószínűleg úgy gondolták, hogy az utasok egy része úgyis a pótlóbusszal fog járni...
Már jóval a típuscsere előtt is fotóztam egyet-egyet, ha a vonal környékén volt dolgom, de csak dokumentum jelleggel, és...
... általában állvány nélkül, ami az esti fotózást eléggé megnehezítette. Bolondnak is néztek, ahogy próbáltam odanyomni valamihez a gépet, hogy ne mozogjon, amikor lenyomom a gombot :)
Egy alkalommal a fogorvostól távozóban vettem észre, hogy a ház nyitott ajtaján át meg lehet örökíteni azt a bizonyos UV-hangulatot, amit kiskorom óta nem tudok elválasztani a Bartók Béla úttól. A dolgoknak fejlődniük kell, de azért ez picit hiányozni fog.
Természetesen március 30-án, az utolsó napon is kimentem. Sok fotós volt kint, még Heinz Heider is felbukkant, pedig ő bécsi :)
A Múzeum körúti vágányzat eszement rossz állapotban volt, ...
... szó szerint ugráltak rajta a villamosok.
Az ugra-bugra belülről nézve.
Milyen klassz lenne ez a hely, ha a házak fel lennének újítva (meg persze a sínek is), az utat pedig fák szegélyeznék!
Az Astoriához közelítve, ...
... majd azt elhagyva kicsit felgyorsultak a szerelvények, lévén itt a pályát pár éve rendbetették. Persze nem nagyon, csak kicsit.
Huss :)
Akartam volna készíteni egy képet a tulajdonképpeni Astoria szállóval, de sehogy se sikerült megfelelő szöget találnom hozzá.
Jött-ment villamosok.
A Madách tér kicsit szürkén, ...
... és halvány tavaszi napfényben.
Mivel nem volt nálam állvány, este inkább csak utazgattam, meg rövid videókat csináltam, hátha sikerül "archiválnom" a hangulatot.
Ekkor egyébként a szokásosnál több Ganz csuklóssal lehetett találkozni a Bartókon, mivel sorban hozták át a másnap kezdő kocsikat a kelenföldi remizbe.
Megpróbáltam megörökíteni a Szabadság hídon átdübörgő tujákat is.
Vérszagra gyűl az éji vad: ezek a munkajárművek pár órával később nekiestek a felsővezetéknek, de most még csak várakoztak a Fővám téren.
A házasságkötő terem tükrös ablakain tükröződik a 49-es villamos utolsó UV szerelvénye, és nekem csak jönnek az emlékek: a pub, ahol haverokkal találkozgattunk anno, majd a Bartók Béla út 8, ahol Nagyi lakott, és ahol csörögtek a poharak a szekrényben, ha odakint elment a villamos. És persze ott van a zöldséges hűlt helye, aztán a sarkon az ábécé, ami ma bank. A következő sarkon egykor Ezermester Bolt volt, aztán egy háztartási, aztán egy jókora Keravill, ahol néha elemet vettem nagyi Sokol rádiójába. Ezek már nincsenek, és most a "hagyományos" villamos is eltűnik előlük. A "hagyományos" szó nem túlzás, hiszen UV motor+pót+motor szerelvények 1957 óta jártak a 49-esen, tehát 50 éve!. Gondoljuk meg, hány mobilis dolog van még, ami fél évszázadon át stabil pont volt a város életében! Nem sok...
És ez itt a végső végállomás: a kelenföldi remiz. Az UV-k kicsit vártak a kapuban, hogy lefényképezhessük őket, ...
... majd "lábon" elindultak Pestre, ahol sorsuk további alakulásáig tárolni fogják őket. A transzportokat már nem volt erőnk megvárni; csak ezt az egyet sikerült elcsípni, ahogy átrobogott a Moszkva téren. Sajnos nem kapott pirosat, úgyhogy ez az elmosódott kép maradt róla emlékül.