Szegedi látogatás 2018 márciusában


Ez a kép azért van itt, hogy ne legyen túlságosan üres a képernyő jobb fele :)

Aki megnézi az oldal címét, láthatja, hogy ez a huszonkilenc és feledik képes beszámolóm a Napfény Városából. Csak az önreklám kedvéért - meg mert szerintem ezek a régi képmutogatások ma már történeti értékkel bírnak - itt a listájuk:

Szeged, avagy a Bengálik földjén...
SZKT júniális, 2001.
Újabb szegedi látogatás
Ismét Szeged... I-II. [2002.03.12]
A 40 éves szegedi 609-es [2003.01.04.]
Szeged, ahol most a régi és az "új" is megújul [2004.07.05.]
Egy újabb szegedi kirándulás... [2004.12.07.]
Ismét Szegeden... [2005.02.18.]
Sétavillamosozás a behavazott Szegeden [2005.03.17.]
Nyílt nap Szegeden [2005.04.05.]
Német "rendes" és budapesti különleges villamosok Szegeden [2005.08.15.]
Szeged késő ősszel I-II. [2005.12.01.]
Szeged, SZKT Nyílt Nap 2006 I-II. [2006.06.05.]
Ismét Szeged, ismét "Hamster-weather" [2006.06.22.]
Nagy esők jönnek, nagy esők mennek - megint Szeged [ 2006.07.01.]
Szeged télen-nyáron... [2007.01.30.]
Újabb szegedi pillanatok [2007.05.29.]
Hó nélküli januári látogatás Szegeden [2008.03.04.]
Szeged feltúrás előtt és alatt [2008.08.20.]
Esőisten szabotálni próbálja a szegedi villamos centenáriumát [2008.12.17.]
Szeged, a napfényhiány városa [2010.03.01.]
Szeged, 2010 júniusa [2010.07.27.]
Szeged, építési terület [2011.07.29.]
Szeged 2011 őszén [2012.01.05.]
Szeged 2012 legelején [2012.02.16.]
Szeged, derékig hóban [2012.04.22.]
Szeged, 2012. március 3. [2012.05.30.]
Szeged - tényleg a napfény városa! [2014.10.14.]
Szeged villamosai 2022 júniusában, no meg némi tram-trainezés [2022.07.30.]

Ez a szám persze nem azt jelenti, hogy ennyiszer jártam ott 2000 - a villamosos oldalaim elindítása - óta, csak azt, hogy ennyiről volt kedvem oldalt csinálni (eleinte például nem is fotóztam, igaz, olyan oldal is van, amin nem az én képeim szerepelnek). Jelen esetben 2018 tavaszán a tram-train előkészítését megnézni mentem le Szegedre. Úgy terveztem, hogy az oldal második része majd azt mutatja be, amikor már jár a vasútvillamos. Aztán valahogy úgy jött ki, hogy csak 2022-ben jutottam le újra, az első TT-zésem pedig külön oldalt kapott. Meg a következő is. Most viszont rám jött, hogy ezekkel a fotókkal is kezdeni kellene valamit, hátha örül nekik valaki.

Ahogy annyiszor korábban, most is kocsiszín-látogatással kezdtük (a többes szám annak szól, hogy nem egyedül voltam). Nagyot változott ez a hely az első alkalom óta, hogy itt jártam, és nagyot változott ez a mozdonyka is: évekig a kerítés mellé tolva rozsdásodott, míg "kétéltű" (aggregátorral felsővezeték nélkül is közlekedni tudó) síntraktort nem csináltak belőle.

A 656-os Bengáli eleve fura jószág pesti szemmel: ugyan kétirányú, tehát mindkét végén van vezetőfülke, csak az egyik oldalán vannak ajtók. Sokáig oktatójárműként használták, akkor utaztam is vele néhányszor. Leállítása után a Közlekedési Emléktár Alapítványhoz került, akik elkezdték a felújítását, melynek státuszáról sajnos semmit sem tudok. A kép készítésekor nem dolgoztak rajta, csak azért állt itt, hogy biztonságos helyen legyen.

A 214-es pályaszámú KT4-est egy busz törte össze 2016-ban. Mivel a váz súlyosan megsérült, egy alkatrésznek vásárolt másik KT4-es kocsiszekrényében támadt fel.

És ha már "legózni" kellett (nem pejorative használom a szót!), utastéri légkondit, új homlokfalat és ragasztott ablakokat is kapott. - ez a fotó 2022-es, csak összehasonlításnak teszem ide.

A műhely másik sarkában egy T6-os V3 szintű karbantartása folyt. Ahogy az látható, ez egy elég komoly megbontásos szemle.

Ez pedig egy KT4-es, kigurított forgóvázakkal, pontosabban azok nélkül.

Számomra mindig furcsa volt, hogy a Škoda egy időben a trolik mellett ugyanolyan kasztnival dízeles buszt is épített: ez itt egy ilyen, egy 21Ab. Szegeden néhány ilyenből aztán troli, azaz 21Tr lett.

Ha jók az infóim, ez a 815-ös pályaszámú kocsi

A 107-es pályaszámú Pesa a szervizcsarnokban. Balra a nosztalgia ikerkocsi sejthető.

És így néz ki a Pesák nem hajtott (futó) forgóváza, némileg megbontott állapotban. Érdemes megfigyelni, hogy a kerékpároknak rendes vasúti tengelye van. Emiatt a padló ugyan nem tud olyan alacsony lenni, mint egy tengely nélküli konstrukciónál, de a jármű futásában biztosan segít.

Ez pedig egy hajtott forgóváz a motorral és a Voith hajtóművel.

Ez meg egy sima T6-os, csak úgy.

Ez itt az SZ5-ös munkakocsi, mely eredetileg Budapesten kezdte a pályafutását a BKVT 207-es pályaszámú járműveként, majd 1938-ban, már 1506-os pályaszámmal az F1A sorozat prototípusa lett. Később aztán átépítették a sorozat többi tagjának megfelelő állapotra, majd 1520-asnak számozták át. Érdekes, hogy egészen 1972-ig megmaradt favázasnak, ami annyira későn volt, hogy az átépítést már nem az acélvázasítás otthonában, a Füzesi Főműhelyben csinálták, hanem a Fehér úti főműhelyben. 1984-ben selejtezték, ezután Szegedre került, ahol a képen látható állapotban használták. Néhány évvel korábban utaztam is vele párszor, meglepően jól futott. Sajnos 2018-ban műszaki állapota miatt már évek óta állt. Ha engem kérdeztek, favázasra visszaépítve a Közlekedési Múzeumban lenne a helye. Vagy - mivel az eredeti alváz többé-kevésbé ott van alatta - BKVT "F" állapotra visszaalakítva a BKV nosztalgiaflottájában.

A 2-es villamos elvileg az Európa ligethez közlekedik, de ekkor éppen volt valami, ezért összevonták az (akkor még létező) 1-essel, így került a képen látható Szeged Plazához.

Ez a Szeged-Rókus állomással párhuzamos vágány sokáig végállomási tárolásra szolgált, illetve összeköttetésként a vasúttal, még később összeköttetésként a trolitelep felé. Ma így néz ki ugyanez a hely, a tram-train itt megy át a békéscsabai vasútvonalra Hódmezővásárhely felé, már dízeles üzemben.

Kicsit elnéztünk Hódmezővásárhelyre is. A belvárosban már dolgoztak a villamosvonal építésén, de Hódmezővásárhelyi Népkertnél, ahol a tram-train ma elhagyja a nagyvasutat, ...

... még gyakorlatilag semmi sem látszott. Összehasonlításként: 2019-ben így nézett ki az összeköttetés építése, és így nézett ki 2021-ben a gyakorlatilag kész produktum.

És ha már ott voltunk, lekaptam ezt a valószínűleg Szentesre tartó Bz-t, ez a megállóhely (azóta előléptették állomássá) ugyanis elágazásként is üzemel arrafelé. Igazából nagyon jópofa szolgálati hely!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez