Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
Villamosok Óbudán egykor és most III.
A 33-as útja az Árpád hídtól a Flórián térig

Az előző rész: a Fő téri hurok és a Lajos utcai vonal

Sajnos az óbudai elvesztett vágányok listája nem ért véget az előző oldallal. A környék közlekedése igen nagy hiányát érzi két olyan viszonylatnak is, melyek a Flórián téri csomópont ún. "modernizálása" kapcsán szűntek meg. Az egyik ilyen a közvetlenül (átszállási kényszer nélkül) a Nyugatihoz menő 33-as, melyet manapság az 1-es villamos plusz a 3-as metró, vagy esetleg a 6-os busz próbál pótolni, illetve a Margit hídhoz menő 11-es, melyet most részben a (gyalázatosan kiritkított) 60-as és 86-os buszok imitálnak. De most ne ezen keseregjünk, hanem utazzunk vissza kicsit az időben!

A 33-as villamos

Óbuda közlekedésében az '50-es évek beköszöntével nagy változások történtek: a Lajos utcai vágányokat 1950. június 7-én felhagyták, a villamosok ettől kezdve a Pacsirtamező utcában haladtak (a Lajos utca belső, az amfiteátrumtól délre eső szakaszán már korábban megszűnt a közlekedés), pár hónappal később, az Árpád híd átadásakor (november 7.) pedig egy új viszonylatot is megnyitottak. Ez volt a 33-as, mely az 1917-es "nagy októberi szocialista forradalom" emlékére kapta ezt a számot (ti. ennyi évvel korábban volt akkor) - az eredetileg ezen a számon közlekedő villamost (Madách tér-Nagyvásártelep) is átszámozták 22-esre a nagy lelkesedésben! Az új villamos a pesti oldalra, eleinte a Váci úthoz, '54-től kezdve pedig a Nyugati pályaudvarhoz, egészen pontosan a Kádár utcához szállította az utasokat.

A Kádár utcai végállomásról itt olvashatsz bővebben

Fotó: Tim Boric
Régi fotó: Tim Boric

A fentebbi képen a két pótkocsit vontató 1600-as motorkocsi a Dózsa György és a Váci út kereszteződésénél levő megállóban áll, a háttérben a fák mögött a Vízművek toronyházát építik. A hatvanas évek végétől, az óbudai lakótelepek felépülésekor a 33-as villamos jelentősége még nagyobb lett.

33-as villamos kanyarodik a Váci útról a hídra. Ma egyenesen mennek tovább az Óbuda felől jövő vágányok...

A Váci úti villamosviszonylatok története

Fotó: Heinz Heider
Régi fotó: Heinz Heider

Bal oldalt: 33-as villamos a járat Váci úti megállójában, a hetvenes években. A 1009-es kocsi itt két középbejáratú pótkocsit is vontat, a lakótelepek forgalma miatt volt szükség a nagyobb kapacitásra. Jobb oldalt: ugyanaz a hely 2001-ben.

Az Árpád híd lehajtójról és a Váci út kereszteződéséről kicsit bővebben

Az Árpád híd felhajtója az Esztergomi úti (eredetileg vasúti) felüljáró előtt. Szépen megszaporodtak az autósávok azóta!

Még mielőtt azonban a villamosok felértek volna a hídra, volt egy vágány-kiágazás: a MÁV-szükségforgalom, mely az újpesti vasúti híd újjáépítéséig itt bonyolódott le, egy íves rámpán ereszkedett le az Esztergomi úttal párhuzamosan futó angyalföldi iparvágányhoz. A rámpa maradványai még ma is sejthetők  lakóházak tövében.

Fotó: Heinz Heider
Régi fotó: Heinz Heider

A híd közepén egyébként volt egy megállója a villamosnak, mely szervesen illeszkedett a korához képest meglepően jól megcsinált aluljárórendszerhez, a fentebbi képen a Stuka ide érkezik meg. Az 1-es ma nem áll itt meg, ezzel évente több ezer turistának okozva kellemetlen meglepetést...
 

Flórián tér


Fotó: BKV Hírlap

A budai oldalon a híd egy körforgalomba torkollott, a villamosok pedig egy kis kacskaringóba, a Vörösvári út tengelye ugyanis nem egyezett meg a hídéval. A nyolcvanas évek elején végzett átépítéskor a Vörösvári utat kiszélesítették, és a Szőlő utcától kicsit "elhajlították" dél felé, hogy a Szentendrei úthoz érve már szinte szembe legyenek egymással a híd és az út sávjai. Ezen a szép régi újságképen látszik, ahogy a hídról lejövő, pótkocsit vontató 1500-as motorkocsi elengedi maga előtt a Pacsirtamező utcai vonalról érkező ICS-t, mely a 11-esen közlekedett. A kép jobb szélén levő magányos vágány az 5-ös viszonylat vágányaihoz, illetve azon keresztül a filatorigáti HÉV-állomáshoz vezetett, a korábban említett vasúti szükségforgalom annak idején ezen keresztül jutott fel a hídra.

Ott, ahol ma egyenesen jönnek le az 1-es villamosok a hídról, régen szinte keresztben ment még a 33-as... Az OTP már épül a régi kép hátterében, de felüljáróknak még híre sincs...

A Flórián téren a mai zöldterületek és az aluljáró rámpái helyén érdekes szecessziós-eklektikus házak álltak, ezek a hetvenes évek végefelé tűntek el.


Régi fotók: Heinz Heider

Heinz Heider e két szép képén a "kacskaringóból" a Vörösvári útra forduló vágányok láthatók. Ahogy az a képekből sejthető az itteni vonalakon elég sokféle típus megfordult...


Régi fotó: Lakos Rudolf

A nyolcvanas évek beköszöntekor is már a beton dominált a látképben (balra), ez mára csak még rosszabb lett!


Régi fotó: Lakos Rudolf

Egy közeli kép a megállóról, itt talán még jobban látszik, milyen közel vitt az út (és a sínek) a Flórián áruházhoz és a tízemeletesekhez, és hogy ma mi van ennek a nyomvonalnak a helyén.

Fotó: Tim Boric
Régi fotó: Tim Boric

A hetvenes évek második felében még megvan a fentebbi képen az UZ kocsi mögött látható régi ház, de már épül mögötte a Flórián áruház. Az "alumíniumvillamos" itt a 33A betétviszonylaton járt éppen...

Fotó: Tim Boric
Régi fotó: Tim Boric

...míg a "nagyviszonylaton" 2000-es ikerkocsik közlekedtek.

Vágánykapcsolat a Szentendrei úttal

Észak felé nézve a hetvenes években: a Szentendrei út sávjai még sokkal közelebb voltak a házakhoz. A távolban látszik a Miklós utcai buszvégállomás is, elől keresztben pedig a Filatorigát HÉV állomáshoz vezető összekötővágány.

Az érdekesség kedvéért egy régebbi (ötvenes évekből származó) kép a Miklós utcai buszvégállomásról, melyet a nyolcvanas évek elején szűntettek meg.

Folytatás: a Vörösvári úti villamosok


Archív fotók és térképek:  Tim Boric, Heinz Heider, Lakos Rudolf, valamint Mr. Cyber, Nagy Zsolt Levente, Németh Zoltán Ádám és a szerző gyűjteménye
Újkori fotók: Varga Ákos


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra