III. Ferihegyi Ikarus találkozó
Aeropark, 2021. október 2.

Mivel alapvetően "villamosos" vagyok, csak x+1 évente járok busztalálkozóra, például Tatára vagy Tapolcára, de a koronavírusos szívás szünetében rámozdultam erre a programra is. Az Aeroparkba amúgy is ki szoktam évente pár alkalommal menni, de eddig soha nem buszok miatt tettem ezt. Hát, most végre erre is sor került :) Ráadásul stílszerűen egy Farossal közelítettem meg a helyszínt!

Panorámakép

Az egyből látszott, hogy klassz a felhozatal! Gyorsan leírom, hogy bár igyekeztem mindent lefotózni, nem fogom az összes képet feltenni ide, ráadásul nem is biztos, hogy mindent meg tudtam örökíteni, mert a járművek egy része időnként kimozdult a helyéről, és ment egy kört utasokkal, azaz a sorfal bizonyos elemei cserélődtek. Azért meg előre elnézést kérek, ha valahol hülyeséget írnék, a buszokról szóló összes tudásomat a google-ön szereztem :)

Nem csak a buszok sokasága volt örvendetes, hanem hogy milyen sokan kijöttek megnézni őket!

Meglepő módon ezzel az Ikarus 521-essel kezdeném a lényegi képmutogatást, mert ez volt a legközelebb. Ez a típus egy VW alapra épített... nos: vacak volt. Anno a még a Szent György térig járó Várbuszon közlekedett, de se az utasok, se a járművezetők nem igazán szerették. Nagy előrelépés volt, amikor megjelentek helyettük a 405-ösök! Jobbra látható az utastere, ami tényleg nem volt valami nagy szám.

Balra: a kabrió 630-as már nosztalgiajárműnek is öreg: jó tíz éve rohangászik a városban! Jobbra: először azt hittem, hogy ez a miskolci 620-as, de nem. Akkor ez a Lanta Kft-é lenne? Tudom, hogy volt még (legalább) egy működőképes 620-as az országban, de nem tudom, kié. Egyébként ebben a bizonytalanságban az a nagyszerű, hogy úgy nőttem fel, hogy nulla egész semmi darab működőképes 620-as volt az országban, most meg itt a bőség zavara :) Nem is vettük észre, mennyit fejlődött a nosztalgiaközlekedés az elmúlt tizenegynéhány évben!

Balra: a BKV Ikarus 60-asa régi ismerős, pedig ilyen se volt gyerekkoronban. Jobbra: egy 311-es '64-ből.

Balra: még egy 311. Ha jó nem is volt ez a típus, semmiképp sem csúnya! Jobbra: ez a gyönyörű Ikarus 66-os '72-ben épült. Összességében tudnunk kell, hogy a legtöbb ma nálunk közlekedő Faros nem túl régi, hiszen a típust még a hetvenes években is gyártották a keleti piac számára - '87-ben én is láttam forgalomban ilyet az NDK-ban, amikor a Volánoktól már rég kikoptak. Ez pedig igen nagy mázli számunkra, hiszen viszonylag jó állapotban meg lehetett szerezni őket: egy időben évről-évre egyre több 55-ös lett az országban, egy ideje pedig elővárosi 66-osok is felbukkannak.

Balra: 200-as sorfal, egy szép sárga "Kockafarossal" elöl. Jobbra: egy másik, '87-es gyártású 266-os. A 255-ös és 266-as igazából a Farosok és a 200-as sorozat keveréke volt: olcsó és robusztus, de nem feltétlenül kifinomult - azok a 250-es és 260-as típusok voltak. A két "25x" sorozat közt egyébként létezett a 256-os is, tehát az Ikarus eléggé igyekezett kielégíteni a piaci igényeket.

Egy kedves átmeneti típus volt a 284-es: alapvetően a 280-as sorozat elemeiből épült fel, de már tolócsuklósként, mint a későbbi 435-ös sorozat. Ez a konkrét példány '84-es gyártású, 2006-ban alvállalkozós buszként került fel Pestre villamost pótolni, végül 2015-ben lett a BKV nosztalgiaflotta része. Bár budapesti szereplése viszonylag rövid volt, jó, hogy meg lett őrizve! Jobbra: a 280-astól eltérő szerkezete és gépészete miatt a busz belső tere is más.

Összehasonlításként az alacsonyabb padlójú 284-as (balra) és két 250-es hátulról (jobbra).

Balra ismét egy 55-öst láthatunk, de ez tényleg öreg: 1956-ban gyártották! Jobbra: 200-asok, 200-asok mindenütt!

Egy '87-es 266-os elölről-hátulról. Mellette az Aeropark egyik Malév-festésű 280-asa áll, ...

... amit egy '89-es BKV-s 280-asból építettek. Bevallom, amikor élesben használtam ezeket a reptéri ki- és beszállító buszokat, nem figyeltem őket (mert a repülés jóval nagyobb élmény volt), úgyhogy nem tudom, ilyenek voltak-e, de hogy rettentő szép ez a masina, az biztos!

Balra: a Malévos csuklós műszerfala. Jobbra: '84-es 256-os, mellette egy '96-os (!) Malév-replika beszállítós busz, amiről egészen eddig nem is hallottam. Évről-évre több van belőlük :)

Balra: egy '86-os 250SL az (egykori) NDK-ból, tőle jobbra pedig egy tárgyalóbusz, mellette pedig még egy NDK-s 250SL. Az Ikarusoknak nagy kultusza van a keletnémetek körében, a 250SL pedig valószínűleg a legkényelmesebb változat, ma is el lehet közlekedgetni velük közepesen nagy távokra.

Itt van a két utóbbi busz kicsit közelebbről. A "duplaszemű" kivitel mindig is tetszett.

Balra: egy Malévos 350-es és egy képről kicsit kilógó 396-os. Jobbra: egy angliai 480-as. Én is láttam Ikarust a "szigeten", mégis nehéz elhinni, hogy volt ilyen is. Szerintem amúgy durva, hogy csak egy ajtaja van!

Két 250-es Malév Tours kivitelre alakítva: balra egy '87-es, jobbra egy '89-es gyártású gép. Utóbbival egyszer még Kassán is jártam - egészen konkrétan legutóbb általános iskolában ültem annyit Ikaruson, mint aznap. Nagyon élveztem :)

Buszokban nem járatosként nem tudom, hogy a 300-as sorozatból mikor lettek Exx sorozatok, de '99-ben már E98-as néven futottak az Ikarus magas építésű cuccai, azaz az Ikarus EAG gyártmányai, mert a balra látható kocsi akkor épült. A jobbra állót viszont még 398-as jelzéssel találtam meg a neten. Az néhány évvel idősebb - lehet, hogy utána változott a típusjelzés?

A már (részben) látott 396-os mégegyszer (balra), és egy korábbi építésűnek látszó tesója (jobbra) - bár van, ahol utóbbit 386-osnak írják, nem tudom, mi az igazság. Amikor megjelentek az első ilyenek (vagy talán még a protó a BNV-n?), nagyon tetszettek. Tiszta "nyugat" voltak, sőt, "nyugatiasabbak" a sokszor látott külföldi turistabuszoknál!

Balra: ez a volánbuszos 256-os '89-ből állítólag sose volt volánbuszos, de azért jól áll neki ez a festés! Jobbra: a BKV '81-es gyártású 260-asa egy költemény!

Budiajtó, világosbarna (?) ülések, fehér kapaszkodók, fehér dobozok az ajtók fölött, kidomborodó plexi a vezető mögött, és persze ráncajtó és "mellbimbó-gombok"!

Ha jól értem, ez a lengyel rendszámos csoda is itthon dolgozott eredetileg?

Balra: róla azt találtam valahol, hogy eredetileg az NDK-nak gyártották, de bevallom férfiasan, hogy kicsit belekavarodtam a rendszámokba (ami itt pont egy próbarendszám, hogy nehezítse a dolgot). Jobbra: a BPG-700 régi ismerős, három éve a tapolcai találkozón ebben meghúzódva vészeltem át egy vihart :)

Balra: az Avia alapokra épített Ikarus 553 mindig vicces kis görcsnek tűnt az Ikarus valódi buszaihoz képest, de egy ilyen találkozón ott a helye ennek a típusnak is! Jobbra: ez itt a BKV '88-as gyártású 415-ös nosztalgiabusza. "Egybeszélvédő", függőleges hűtőrács, LADA lámpák, "tekerős fokgyem", ahogy eleinte kinéztek! Amúgy én sokáig 410-esként ismertem a sorozatot, mert az elsőkön még ezt a számot láttam, talán a BNV-n, talán az újságokban.

Balra: egy E94-es. A sorozathoz nem fűz semmilyen kapcsolat, így ez a példány is hidegen hagyott, pedig biztos érdekes önmagában is. Jobbra - és ha az előbb negatívan nyilatkoztam, akkor itt megint ezt teszem: sose értettem, hogy egyesek miért voltak oda a BKV "Ezüstnyíl" festéséért. Szerintem az ilyen csíkozások utoljára a csuklós Ikarus 60-as trolikon voltak menők, a hatvanas évek elején :)

Balra: régi kivitelű 415-ös '88-ból, de már kivonáskori kinézetben. Jobbra: a korai 415-ösöket a széles hátsó ajtó jellemezte; a '90-es években gyártottakon ez már keskenyebb.

Balra: ... basszus, ez a busz már volt, de ha egyszer átméreteztem a képet, akkor ide is rakom :) Jobbra: ez a masina a budapesti 260-asok nagyjából utolsó állapotát képviselte, két évvel korábban még BKV-s volt, ha jól látom.

És a végén két szépség - sajnos nappal szemben: balra egy '73-as 66-os, jobbra pedig egy '70-es 250-ös. Utóbbi talán a legkorábbi fennmaradt 200-as! Ezen nagyon tetszik a széles "I K A R U S" felirat; nekem gyerekkoromból rémlenek ezek, talán jobban is, mint a később (újra) használt kurzív változat.

Természetesen az Aeropark gumikerekű flottája is jelen volt: balra egy VAZ 2102, azaz kombi Zsiguli, jobbra egy "hullaszállító" Volvo, egy 245 Transfer. Egyszer utaztam ilyenben, irtózatosan nagynak tűnt, pedig a sima kockavolvók se kicsik. Tényleg simán elférne benne egy-két koporsó :)

Balra: az Üllői Önkéntes Tűzoltó Egyesület "Edéje" 1989-ben épült. Gyerekkoromban ez a kinézet egyaránt jelenthetett Rábát, MAN-t, ROMAN-t - csak később tudtam meg, hogy a doboz francia eredetű: Saviem Europe (Type 860) fülkeként kezdte pályafutását. Jobbra: az elég határozott ábrázatú Faun LF 910-es a hetvenes évek közepén állt szolgálatba Ferihegyen.

Balra: kombi Kockalada rendőrautó (2104, ha nem tévedek). Anno nagyon menőnek tűnt a fényszóró "ablaktörlője", keleti autón nem nagyon lehetett ilyet látni! Jobbra: a kiállított buszok mellett folyamatosan pörögtek mindenféle sétajáratok is, a parkolóból indulva, ...

... úgyhogy hazafele menet lekaptam pár ilyet is. Balra: ez szerintem a Vértes Volán (ma valamilyen "... Közlekedési Központ", én ezeket meg se akarom jegyezni) 55-öse, ami arról emlékezetes, hogy a kétezres évek elején, amikor egy időre ki kellett vonni a Bzmotokat a forgalomból, vonatpótlóként járt valahol Komárom vagy Esztergom körül (vagy közt). Régen volt, csak az rémlik, hogy piros volt, no meg nagyon jópofa a XXI. században :) Jobbra: ezt a kocsit már láttuk!

Balra: jópofa ez a szivárványos 415-ös, de szegénykémnek elég fájós lehet a váza, legalábbis abból ítélve, hogy némileg meg van görbülve a háta. Jobbra: a Lanta Kft. 55-öse. Mintha most gördült volna ki a gyárból :)

A lengyel (rendszámú) gépet és az Edét is láttuk már, de megérdemelnek még egy-egy fotót!

Egy idő után aztán már elég rosszak lettek a fények, úgyhogy léptem. Ezt a két Kockaikarust azért még ideteszem: balra a 284-est láthatjuk, jobbra pedig egy piros 193-ast, mely járat egykor itt a környéken közlekedett. Ha nem tudtam volna, hogy busztalálkozó van, simán menetrend szerinti járatnak néztem volna :)

És ennyi lett volna a beszámoló, köszönöm a figyelmet, no meg a szervezőknek és résztvevőknek a programot!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez