Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Erdélyi kirándulás I.
(főleg Arad, de kicsit Kolozsvár és Nagyvárad is)

2004. június 18-19-20-án Erdélybe látogattam a Kisvasutak Baráti Körének és a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület tagjainak szervezésében. A nyár valószínűleg legforróbb napjai voltak ezek, de megérte, sok szépet és érdekeset láttunk. És nem csak villamosokat, hanem természeti és történelmi látnivalókat is, bár ezen az oldalon csak a síndöcögényekre fogok koncentrálni.

Arad

Első megállónk Arad volt, ahol a CTP - a helyi közlekedési vállalat - munkatársai bemutatták cégüket. Az itteni Románia második legnagyobb villamosüzeme, körülbelül 250 kocsival és 92 km-es, méteres nyomtávú vonalhálózattal. A járművek közt találhatunk Tatra gyártmányokat, illetve román gyártású Timis kocsikat, de rengeteg a német eredetű, Ludwigshafenből, Mannheimből, Mülheimből, Stuttgartból, Ulmból, és egyéb városokból használtan vett villamos is.

Ez például egy Bogestra (Bochum-Gelsenkirchen Strassenbahn AG) eredetű DÜWAG GT6-os. Úgy nézett ki, mintha éppen csak valamilyen belső szállítást bonyolított volna le. A kép a két kocsiszín egyike, az U.T.A. remiz előtt készült.

Szervezett programunknak része volt a villamoshálózat egy részének bejárása egy ex-halberstadti (azaz NDK eredetű) "gothai", illetve két ulmi eredetű GT4-es kocsival.

A keletnémet kéttengelyű belseje. A futása meglepően kemény volt, minden sínhibát érezni lehetett! Persze már nem is használják őket utasforgalomban, ki tudja, mióta rozsdásodott félretolva.

A műszerfalnak csak a legfontosabb kezelőemeleit tartották meg.

A kemény futásnak meg is lett az eredménye: az egyik sínféktörzs leszakadt, ezért a kocsi lerakott minket.

Utunkat egy kék színű, ulmi eredetű, esslingeni gyártású GT4-essel folytattuk. Ennek a négytengelyes csuklós kocsinak érdekessége, hogy kifejezetten Stuttgart számára fejlesztették ki, mi több, Ulm városa is onnan vette őket használtan úgy 18 évvel ezelőtt. A képen látható másik GT4-es viszont egyenesen Stuttgartból érkezett, mi több, még a stuttgarti közlekedési vállalat, az SSB logója is rajta van!

A típus műszerfala. A baloldali kar - melynek fogantyúja szerintem sebességváltókarként kezdte életét - a menetszabályzó, a jobboldali a légfékhez tartozik.

A menetirányváltó kar, illetve a kapcsolómű fokozatjelzője.

A kék GT4-es hátulról. Körülbelül ekkorra a közlekedési vállalat utánunk küldött egy másikat is, hogy csoportunknak ne kelljen tülekednie a járművön a gothai kocsi kiesése után.

De ne csak GT4-eseket lássunk: ez itt kedvenc típusom képviselője, egy ex-esseni, egyirányú DÜWAG GT8. A "GT" nem típusjelzés, hanem jellegmeghatározás: "GelenkTriebwagen", azaz gépes csuklós kocsi. Az utána következő szám a tengelyek számát adja meg, tehát a képen látható jószág nyolctengelyes.

Utunkat nemsokára az Arad-Hegyaljai Motorosított Vasút egykori vonalán folytattuk, mely eredetileg nem volt a városi villamoshálózat része, de aztán - többszöri rövidítés, és egy alapos átépítés után - 1983-ban végülis beleolvadt abba. Az eredeti üzemre emlékeztet egy gyönyörű állapotban levő, működőképes, négytengelyes Ganz motorkocsi, mellyel a vonal még meglevő, Gyorokig (Ghioroc) tartó szakaszát utaztuk be. Érdekesség, hogy az eredetileg 1650 V-os üzemre tervezett kocsi a 750 V-os villamosüzemi feszültség miatt csak elég lassan tudott haladni, de az utazás így is nagyon hangulatos volt!

A jármű két kocsiosztályra van osztva, ez a párnázott üléses szekció (a másik teljesen fapados). A kettő közt egy toalett és mosdó található.

A kocsi menetszabályozója.

Az 1912-ben, Budapesten gyártott járművet 1995-ben újította fel az helybéli Astra Vagongyár.

Meglepő, de a kocsi alvázára szerelt légsűrítő burkolat nélkül forgott, azaz bárki belenyúlhatott volna - ami természetesen szomorú következményekkel járt volna, úgyhogy nem nyúlt bele senki :)

A gyönyörűséges kocsi egyik forgóváza.

A gyoroki vonal nagyrészt egyvágányú, forgalmi kitérőkkel. Itt éppen egy román gyártmányú Timis 2 motor+pót szerelvény, azaz annak távolsági forgalomra épített változata látszik. Volt ám itt nagy élet: a kitérő egyik vágányán állt ez a kocsi, a másikon a nosztalgia Ganz, a két különjárati GT4-es, és az utána jövő, menetrendszerinti pótkocsis DÜWAG. Kár, hogy a szembefény miatt nem tudtam kellően szépen megörökíteni ezt a "tolongást"!

A vonal egy részlete. Érdekes helyi szokás az oszlopok és fák alsó egy részének fehérre festése.

Végállomás: Gyorok. A szerelvények itt egy deltában fordulnak, mely eredetileg egy elágazás volt, a vonatok innentől két irányba folytatták útjukat. Ma már csak maradványai láthatók a két oldalágnak.

A fordulódelta egyik vágányán egy ex-RHB (Rhein-Haard-Bahn) szerelvény várakozott: egy hattengelyes DÜWAG motorkocsi...

... a hozzá tartozó hattengelyes (!) DÜWAG pótkocsival.

Ez pedig egy Bielefeldből származó, később a Mannheim környéki OEG által használt DÜWAG hattengelyes motor+négytengelyes pót szerelvény a deltavágány Arad felé visszainduló ágában.

Következő oldal: az AHMV kocsiszínje, aradi Tatrák, Kolozsvár és Nagyvárad


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra