Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Budapesti életképek, 20. folytatás, 2. rész

Előző oldal

Az elmúlt hónapokban körülbelül százharmincvalahány életkép halmozódott fel az erre nyitott könyvtáramban. Mivel úgy érzem, hogy ennyit egyszerre úgy sem fog senki végignézni, úgy döntöttem, apróbb folytatásokban adom le. Jó szórakozást!

A Kiskörút metrópótlás után

Mivel a metrópótlás alatt a kiskörúti vágányokat az Astoria és a Deák tér közt a buszok használták, és mivel a nagypanelek itt amúgy is elég elhasználódott állapotban voltak, a pótló-Volvók elvonulása után néhány száz méteren kicserélték a vágányzatot.

Mindebben számomra az volt a különös, hogy ehhez ismét nagypaneleket és tömbsíneket kellett legyárttatni. Mit mondjak, érdekes látvány volt az utóbbi évek RAFS (rugalmas alátámasztású folyamatos sínpálya, vagy valami ilyesmi) építkezései után panelezést látni!
 

Ideiglenes HÉV végállomásozás a Szentlélek téren

Valami pályafelújítást végeztek a szentendrei HÉV legbelsőbb szakaszán is, emiatt a zöld szerelvények csak az Árpád hídig (Szentlélek tér) jártak. Számomra érdekes volt, hogy a pályát az aquincumi váltóktól idáig úgy használták, mintha két különálló egyvágányú pálya lenne: az egyikre bejött egy vonat, majd visszament, a másikra bejött egy vonat, és visszament, azaz mindkét vágányt mindkét irányba használták. A képen látható MXA például a szokásossal ellentétben távolodik tőlünk...

... míg ez, az egyébként kifele tartó irány vágányán befele jön. Az utastájékoztatás és az emberek megfelelő peronra terelése egyébként véleményem szerint nagyon jól meg volt szervezve, nem láttam tébláboló embereket!
 

Egy bécsi Budapesten

Valamikor úgy egy éve azt találtam mondani, hogy milyen klassz lenne régivágású, "gömbölyű" DÜWAG villamost fotózni Budapesten. Aztán 2004. szeptemberében egyszercsak szembetaláltam magam ezzel a síndöcögénnyel:

Igaz, ő a DÜWAG hattengelyesek osztrák változata, a Wiener Linien (a "bécsi BKV") sínmérő-kocsija - a  4700-as pályaszámú E1-esből kialakítva (új jelzése Em 6117) - de akkor is tipikus DÜWAG tuja!!!

Bécsi tuja rükvercben: mivel az ottani villamosok egyirányúak, csak az egyik végükön van valódi vezetőfülke, a másikon egy szükség-vezetőállás van.

Em 6117 a Népligetnél. Ha minden igaz, 2002 októberében ezt a kocsit fotóztam is az átalakítása közben. És még azt hittem, csak egy sima állapot szerinti javítást látok... :)

Na, mozgó járművet fotózni éjszaka - ilyet se csináltam eddig még - de SZVSZ egész jól sikerült! A Salgótarjáni és a Fiumei út kereszteződésében járunk amúgy. A csukló előtt látható egy sárga-fekete csíkos doboz: ez a lézeres sín-letapogatókat rejti.

Na, és itt döbbentem rá, hogy pesti DÜWAG-fotózási álmom valóra vált: amikor a Móriczon egy 6É busz beállt mellé. Sokan először egyébként azt hitték, montázst látnak, amikor megmutattam nekik a fotót :-)

A tuja az első napon a Nagykörutat járta be, de ott sajnos nem tudtam fotózni, mert zöldhullámot kapva végigrobogott az egész 6-os vonalon, márpedig sötétben fotózáshoz legalább egy pár másodpercre meg kell állnia. A Moszkva téren viszont deltázás közben megállt, így el tudtam kapni az "alagútban".

Második nap a 3-as/62-es vonala lett bejárva emlékeim szerint. Ez a kép mindenesetre tuti, hogy az Élessaroknál készült.

Örs vezér tere. Jól néz ki ez a tuja, nem? És még sárga is, ahogy mifelénk szokásos :)

A harmadik napon az 1-es vonalát mérték végig, a fele utat rükvercben téve meg. Klassz látvány volt ez a különleges jármű Budapesten, remélem még találkozhatunk vele!
 

A 18-as ideiglenes végállomása a Döbrentei téren

Szeptemberben voltak némi rövidítős napok: a 18-ast például az Erzsébet híd alsó részének rozsdamentesítése miatt vágták ketté.

Az egyik vége a Döbrentei tér volt. Ez a beállítás önmagában még nem különleges...

... ez viszont jópofább, hisz a tuja "rossz irányba" (helytelenben) megy.

Persze nem sokáig, csak a Szarvas téri visszafogóig.

A vonal "alsó fele" a Fehérvári úton volt...

... ahol a kocsik az eredetileg a 41-esnek épített végállomáson fogtak vissza.

Ja, maga a 41-es is idáig lett visszavágva.

41-es az SZTK előtti harmadik vágányon...
 

Matematikai művelet, mint viszonylatjelzés

Ugyanemiatt a 19-est összevonták a 49-essel...

... létrehozva a mókás olvasatú "19 mínusz zárójelben negyvenkilenc" vonalat. Imádom azt a táblát, szerintem sehol a világban nem szokták így jelölni az összevonást! :)

 

A 4/6-os ideiglenes végállomása az Oktogonon

Ugyanezen a hétvégén a 4/6-os is csak az Oktogonig járt, mivel a Margit hídon felújítgatták a vágányokat hétvégénként.

Milyen jó ilyenkor, hogy van ez a visszafogó az Oktogonnál! És de kár, hogy nincs több belőle!

Következő oldal: csúcsforgalom a körúton, gőzös a HÉV-en, felújítás a Gubacsin


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra