Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Pár kép Debrecenből

2007 november 18-án ismét tömegesen indultunk meg Debrecen felé (már úgy értve, hogy Almár Ákossal ketten elég nagy tömeget képviselünk ;) ezen túl Rianna és Intersziti is jött). Mert igaz, hogy alig egy hónapja jártunk ott legutóbb, a DKV nyitott napján, de hát öreg síndöcögényekből sosem elég! A kisvasutasok erre a napra egyrészt különmenetet szerveztek a 260-as favázassal, másrészt pedig gőzvontatású szerelvény közlekedett a Zsuzsivasúton, amivel még sose utaztam azelőtt.

Sajnos az időjárás most sem fogadott kegyeibe bennünket - gyakorlatilag minden irányból fotózhatatlan volt a villamos a szórt fényben. De komolyan: még a napnak háttal fotózva is rosszak lettek a képek!

Szerencsére elég sok fotóm van erről az öreg tujáról, úgyhogy mérgelődés helyett inkább azt filmeztem, ahogy elhúzzák előttünk a Piac utca házait :)

Bezzeg miután visszaértünk a remizbe, kisütött a nap! :-/ Na mindegy! Következő úticélunk (némi csavargás és kajálás után) Debrecen-Fatelep volt, a Zsuzsivasút belső végállomása. Az 1882-ben még 950 mm-es nyomtávval megnyitott, majd 1961-ben 760 mm-re átépített vonal ma már csak rövid maradványa az eredetinek, de azért turistalátványosságnak nem a legutolsó. Tulajdonképpen az is csoda, hogy még létezik, hiszen 1977-ben megszűnt rendes személyszállító vasútnak lenni. Egy ideig a DKV kezelte, volt Úttörővasút is, majd 1996-tól önálló alakulatként működik.

Sajnos nem jegyzeteltem, így fogalmam sincs, hova valósi, kiféle-miféle ez a gőzmozdony, de nagyon tetszett. Olyan apró, mint valami kertivasúti járgány, de mégis valódi vontatójárműként vontatta a kályhatüzelésű kocsikat!

Update: Raj Gábor kiegészítése:

"Pár kép Debrecenből" c. febr. 27-i összefoglalódban említetted a Zsuzsivasútat. Mutattál pár képet a 394,023 psz-ú gőzösről. Akkor engedelmeddel kiegészíteném, h kiféle, miféle... :p

A MÁVAG gyár által nagyszámban épített 106. és 107. gyári szerkezetszámú, keskeny, 760 mm nyomközű mozdonyok úgy a MÁV, mint a Gazdasági Vasutak Igazgatósága és egyes ipari, mezőgazdasági, erdészeti vasutakon igen elterjedtek voltak. A sorozat két működőképes darabja, a 394 023 a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton, a 394 057 pályaszámú mozdony a Zsuzsi Erdei Vasúton működik.

Tengelynyomása: 3,4 t
Engedélyezett legnagyobb sebessége: 25 km/h

Ezt a wikipédiában találtam.

Ezúton is köszönöm neki az infót! Ezek szerint vagy a Wikipedia keverte össze a két mozdonyt, vagy már a 023-as is a Zsuzsivasútra került.

A baloldali fotó még Fatelepen, a jobboldali viszont már Hármashegyalján, a jelenlegi külső végállomáson készült. Utóbbinak se színei, se élessége nincs: ennyire nem volt itt már fény. Visszafele meg elaludtunk a vonaton - olyan bóditóan ráncigálta a kocsikat a kis gőzös. Fotómegállás nem volt, így sokkal több képet nem tudok mutatni. Azért hangulatos út volt - szerencsére Debrecen környéke csöppet sem az az "unalmas Alföld", amit a tudatlan (fő)városi ember kiskorában elképzelt: vannak itt dombok és erdők dögivel! :)

Ja igen, a végére két gumikerekűt is beteszek. A baloldali képen egy frissen leszállított Ganz-Transelektro/Skoda/Solaris troli látható, melynek ekkor még pályaszáma sem volt (vajon azóta hogy hívják?). Jobboldalt pedig egy igazi vén harcos, egy ZIU-9-es, mert azt is kell fotózni, ameddig még van.

No, ez egy ilyen rövid oldal volt, már vége is van :)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra