Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Debrecen meglévő és elvesztett sínei

A néhány héttel korábbi miskolci kísérleten felbuzdulva 2004 februárjának elején Debrecennek vettük az irányt Mestskával és Perlaki Attilával, hogy bengálizzunk egyet, és ha van rá idő és kedv, megnézzük, mennyi nyoma maradt a megszüntett villamosvonalaknak. Már csak azért is örültem, hogy ők velem tartottak, mert nálam lényegesen jobban ismerték a várost!

Különféle okok miatt hétvégén mentünk, ennek "köszönhetően" azzal kellett szembesülnünk, hogy csak egyetlen Bengáli, a 492-es pályaszámú volt kint a vonalon...

... ezért őt aztán alaposan körbe is fotóztam, amikor épp elment mellettünk. Ez a hirdetés sajnos nem állt valami előnyösen neki!

Mivel kevés régi fényképet, és még kevesebb régi leírást sikerült felhajtanom, főleg a Piac utca környékén nézelődtünk "elvesztett sín ügyileg", nem mentünk végig a járatok egykori teljes útvonalán. A fentebbi képen a Szent Anna utca látható, ahonnan egykor a 4-es viszonylat indult. A képen látható acélvázas motor + favázas pót + acélvázas motor összeállítás az én szememnek érdekes látvány. Erről a vonalról talán azt érdemes tudni, hogy eredetileg a Kossuth utcából indult, a Városháza mellől, de 1962-ben áthelyezték ide.


Archív kép: Szántó Ferenc

Még mindig a 4-es vonal: Attila tér, szintén érdekes járművekkel. A vonal amúgy a Vágóhídig folytatódott, közben egy felüljárón átkelve a vasút fölött. "Ő" volt a legtovább fennmaradt debreceni mellékvonal, hiszen egészen 1975-ig létezett!

De térjünk vissza a mába: Ziu trolibusz napvilágot lát a Kossuth utcából jövet :)

Kis kedvencem, a "kék Ganzok" protója, az 500-as.

Amikor még több irányba is mentek a tuják a Nagytemplom előtt. A mindjárt látható Hatvan utcai vonal eredetileg innen, a Bajcsy-Zsilinszky utca vonalától, azaz az Arany Bika szálló elől indult, de később a végállomást - a Kossuth tér növekvő forgalma miatt - áthelyezték az utca torkolatához.

Egy pillantás a Hatvan utcai 5-ös vonalra, mely 1973-ig létezett. Érdekes, hogy a régi képen még nem áll a Püspöki Palota!

Tovább sétálgatva volt egy kis vitánk, hogy az utca melyik oldalán is mentek a vágányok anno. Ez azért fordulhatott elő, mert eléggé felkészületlenül jöttünk ide. A nagy üres zöldterület első látásra olyan, mintha itt lett volna a vágány, sőt, a kitérő is, ugyanakkor én úgy emlékeztem pár - épp kéznél nem levő - régi kép alapján, hogy a másik oldalon járt a villamos. És azóta helybeliek meg is erősítettek abban, hogy jól gondoltam.

De inkább menjünk vissza a főutcára, és nézzük meg az Arany Bika szállóval szemközti Csapó utcát, ahonnan a 6-os villamos indult a Köztemetőhöz! Itt egyébként egy darabig még felfedezhetőek felsővezetéktartó kampók a falakban, de az egykori "Csapókanyar", a vonal valószínűleg legérdekesebb része már nem látható, és így nem is fényképezhető. A vonal végső kiépítésében a Köztemetőig tartott, és 1971-ben szűnt meg.

No, menjünk tovább a "nagy túlélő" 1-es vonalon, és inkább nézzük azt a Bengálit! A "hullámos" tartás elég jellegzetes a típusra...

A jól elzárt vezetőfülke.

Egy kék Ganz az előbb is látott kanyarban. A sarok - ahonnan egykor még tovább ment kifelé a városi vasút - jellegzetessége a szokásosnál nagyobb számú oszlop...

... melyek közt egy ilyen, mára már funkcióját vesztett öreg is látható. A Pallagi úton egyenesen továbbhaladó villamos 1970. március végéig járt ki Pallagra (3-as vonal), illetve a Tüdőszanatóriumhoz (7-es vonal).

És végül - mivel elfogytak a régi képek, és ránk is sötétedett - még egy Ziu troli, mert nem volt elég képem róluk.

Archív felvételek: Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra