Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Az "óriáshernyó" bevonulása
bővítve: 2006.03.16.

Click here to see the english version of this page!

Klick hier um die deutsche Version dieser Seite zu sehen!

Március tizennegyedike hajnalán megérkezett a Ferencvárosi pályaudvarra az első Combino Supra Budapest 12B villamos, mely a nagykörúti vonalakon fogja az eddig használt Ganz csuklósokat kiváltani. A reggel folyamán lepakolták a vasúti kocsikról, majd délelőtt fél tizenegykor elkezdték átvontatni új otthonába, Hungária kocsiszínbe.

A remiz előtt meglepően nagy tömeg várta az új csodavillamos első utcára "lépését". Sokan már hajnali fél négy körül kijöttek a pályaudvarra, hogy lássák, ahogy a tehervonat meghozza őt, mások - köztük én is - csak az átvontatásra érkeztek (melynek pontos időpontját nem lehetett tudni). Nekem viszonylagos szerencsém volt, még húsz perce se voltunk ott, amikor egyszercsak mozgás támadt, és népes műszaki személyzet kíséretében elindult a menet:

Videó: A Combino kigördül az utcára. A kis filmecskétől senki ne várjon különösebb minőséget, hiszen a fényképezőgépemmel készült, ráadásul sem a fényviszonyok nem tették lehetővé a szép fotózást, sem pedig az eseményen jelenlevő tömeg. Hogy mégis idetettem ezt a fájlt, annak oka az, hogy mégiscsak ez volt az első pillanat, amikor a "Kombiné" saját kerekein kigördült a pesti utcákra!

A 1419+1418-as pályaszámú Ganz csuklósok vontatták a még üzembehelyezés előtt álló "újoncot" a 1341-es pedig követte őket biztosításul. Az új villamosnak nincs állandóan előrenyúló ütközője, mint a többi budapesti villamosnak, ehelyett a lökhárító alatti köténylemez mögül lehet előhajtani egy szükségcsatlást. Ezt egy erre a célre készített közdarabbal lehetett a Ganz "ipari csuklóshoz" illeszteni. Sokakban felmerült, hogy miért nem saját erőből ment át a villamos új helyére, de ez szóba se jöhetett, hiszen a járműnek mindenféle hatósági eljárásokon kell átesnie, mielőtt először felengedheti áramszedőjét!

A Combinót a pályafenntartás telepéről (ahol levették a vonatról) egy viszonylag ritkán használt vágányon vontatták át a Ferencváros kocsiszín hátsó csarnokához vezető "csibészvágányra" majd onnan rá az 1-es villamos vonalára (Könyves Kálmán körút).

Videó: "vájterfáhren bitte" - a vontatmány eléri a csibészvágányt. A csibészvágányra csatlakozó váltónál, ahogy az a videón látható-hallható, nagyon odafigyeltek, hogy minden kerék rendben áthalad-e az átszelési hézagon (azon a részen, amin a budapesti váltók túlnyomó részénél nagyot huppan a villamos). Később már jóval nagyobb önbizalommal hajtottak át a hasonlókon.

Szó szerint hatalmas látvány volt a száz méternél is hosszabb "vonat", ahogy a vasúti pályaudvar előtti íven visszafordult a Könyves Kálmán körút felé, majd a számtalan szakszolgálati és egyéb járművel biztosított vágánykapcsolaton...

... ráhaladt az 1-es villamos vágányaira. Itt most egy kis szünet következik a képekben, mert gyorsan kocsiba kellett vágnunk magunkat, hogy a bedugult Hungária-gyűrűn lépést tudjunk tartani a különleges szerelvénnyel.

Ki is sikerült előznünk, így hamarabb ott voltunk az MTK pályánál, mint érdeklődésünk tárgya. Itt még több fotóst láttunk, egy részük a vasúti hídról követte az eseményeket.

A szuperhernyót átvontatják a Salgótarjáni utca/Hungária körút vágánykereszteződésen. Az itt közlekedő 1-es és 37-es villamosok rendszerint akkora csattogással szoktak áthaladni ezen, mintha szét akarnának esni. Ez ellen a Combino se tudott mit tenni, bár neki legalább csak a kerekei dübörögtek, nem minden egyes alkatrésze.

A Salgótarjáni utcánál helytelen vágányon (azaz a normális menetiránnyal szemben) betolattak a 37-esre. Itt a jobb oldalon látható lelkes emberkék remek képeket tudtak készíteni róla, miközben a töltés oldalán való lebucskázást kockáztatták :)

És ismét irányváltás, majd rákanyarodás a kocsiszínbe vezető vágányra.

Tiszta karneváli hangulata volt annak, ahogy a villamosmániás tömeg felváltva futott a járgány után, majd fotózott, majd futott, majd fotózott!

A vonat a régimódi Sport utcán át érte el a kocsi új otthonát, a Hungária kocsiszínt. Mint látható, _rengeteg_ érdeklődő kísérte figyelemmel a műveletet...

... akik a kocsiszín udvarán is készítettek pár fotót az újoncról.

A szép sárga "óriáshernyó" (ahogy az újságokban nevezik őt) körülbelül 11 után tíz perccel érkezett meg. Itt még egy ideig tologatták, a délutáni sajtótájékoztatóra készítették elő. Szerintem nagyon sok közlekedésbarátnak okozott örömet, hogy itt lehetett - figyelemreméltó, hogy mekkora érdeklődés volt a dologra, még így, munkanap dél körül is.

Folytatás: először a Nagykörúton


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra