Brno reggel, délután és este I.

Ezúttal nem villamosfotózási céllal vezetett utam Morvaország fővárosa felé, és ebből adódott, hogy csak reggel, illetve délután/este tudtam hobbimnak hódolni. Ehhez képest magam is meglepődtem, milyen sok villamosos képet készítettem. Pláne, hogy közismerten nem vagyok nagy rajongója a Tatra villamosoknak - márpedig itt a tuják legalább 80%-a az volt. Mondjuk azt azért el kell mondani, hogy a látszat ellenére nem egyetlen típussal találkozunk sokszor, hanem a két főtípus (a négytengelyes T3 és a csuklós K2) ezer változatával, plusz pár kisebb sorozattal (T6A5, KT8D5). A T3-asnak például közlekedik vagy 10 altípusa a városban:T3IVCS, T3M, T3G, T3T, T3P, T3R, T3RF, T3R.EV, T3R.PV, illetve az alacsonypadlósított VarioLFR.E. Ehhez képest K2-ből "csak" a K2, K2R, K2R03, K2T, K2P és az alacsonypadlósított VarioLF2R.E, illetve K3R-N létezik. Ezen alsorozatok jó része különféle korszerűsítési hullámoknak köszönheti létét, és nem is mindig látszik rajtuk, hogy különböznek a többi kocsitól. Én is csak utólag próbáltam rekonstruálni, mit is fotóztam - lehet, hogy néha el is tévesztettem. Ezeken túl van még pár speciális járgány, ezeket is fogjuk még látni.

A baloldali képen (ha nem tévedek), két T3M kocsit látunk, ezek TV1-es szaggató segítségével alakítják át az áramot visítássá mozgási energiává. Persze a hátsó kocsi lehet, hogy valamelyik másik alsorozat, mert ahogy elnézem, annak nincs elektronikus kijelzője a szélvédő fölött - de most nincs kedvem pályaszámokat keresgetni, mégiscsak Tátrákról van szó :) Baloldalt egy sima K2-est látunk, ami nekem a kedvenc "gombölyű" Tátrám, ha van ilyen kategória: a hosszabb járműtest arányosabb képet ad, mint a széles, de nem túl hosszú szóló motorkocsik. Amúgy Brnóra erősen jellemzőek a teljes kocsiszekrényre kiterjedő, festett-ragasztott hirdetések, ettől még színesebbnek tűnik a gördülőállomány.

A város villamoshálózatára (~70 km hálózathossz, ~130 kilométer vonalhossz) a fonódó viszonylatok jellemzőek, sok elágazással, és nem kevés fordulási lehetőséggel. Nové sady elvileg csak egy megállóhely jópár viszonylatnak, de most jópár szerelvényt láttam itt fordulni (lásd fentebb). Hogy ennek az volt az oka, hogy az egyik belvárosi vonal le volt zárva, vagy belejátszott egyéb tényező is, azt nem tudom, mindenesetre sok kékvillogós diszpécserkocsit és megállóhelyi/járművi bemondást láttam/hallottam ezalatt a pár nap alatt.

A főpályaudvarnál (Hlávnyi Nyúldrazsé, leánykori nevén Hlavní nádraľí) rengeteg viszonylat kavarog, és mivel ez rögtön a szállásom környékén volt, a képeim jó része itt készült. Baloldalt egy T3-as ereszkedik le a vasúti vágányok alatti aluljáróba, jobboldalt egy másik szerelvény halad át ott. A sok lámpa csak akkor világított, amikor épp jött a tuja, hogy a vezető láthassa, jó irányba áll-e a váltó.

A CKD Smichov "Tatra" gyár hattyúdala az RT6N1 jelzésű, részben alacsonypadlós típus volt. Ezekkel több gond volt, mint öröm, de több évnyi porosodás után 2008-ban az egyiket ismét üzemképessé tették. Jobboldalt a megszűnt Tatra gyár helyét betölteni szándékozó ©koda 13T jelzésű "guruló lépcsőházát" láthatjuk. Ez is egy érdekes járgány, bár kétségkívül szebben fut, mint ahogy kinéz :)

Utazás az RT6N1-gyel. Itt, a kocsi végén még egész istenes volt; a középső részen (ahol egyébiránt egymással szembeni ülések vannak, marha szűk hellyel köztük) már rázósabb volt. Egyenesben még el is megy, de ívben... Szóval nincs semmi csoda abban, hogy nem lett sikeres a jármű.

És most lássuk a 13T-t. A kocsi eleje, vége és közepe magasabban vannak (alattuk vannak ugyanis a kerekek), a köztes részek meg lejjebb, emiatt a padló ilyen: --_-_--, ezt nevezem én guruló lépcsőháznak. A futása nem rossz, de a belső tér elég szűk, különös tekintettel arra, hogy a középső részen - az RT6-oshoz hasonlóan - egymással szembeni ülések vannak.

Amit érdemes megfigyelni: sok járművön van (helyes infókat mutató) kijelző, a 13T-ken még monitorok is - de hangos utastájékoztatás (beszédszintetizátor, "titkárnő", ki hogy hívja) még az e nélküli kocsikon is működik, tehát nincs olyan, hogy a nem helybeli utas hirtelen azt se tudja, hol van. A fontosabb létesítmények (pályaudvar, színház) ezen felül németül és angolul is ki voltak írva. Ha ehhez hozzávesszük, hogy itt zónás és időalapú jegyek/bérletek is vannak a tarifaszövetség égisze alatt, akkor rájöhetünk, hogy bizony nem járműállomány terén vagyunk leginkább lemaradva.

A múltkori látogatásomkor bemutattam a négytengelyes VarioLF-et, most bemutatom a K2-ből kialakított verziót, a VarioLF2R.E-t. Optikailag ez is jobban néz ki (SZVSZ), mint négytengelyes testvére, és a pályahibákat és átszeléseket leszámítva nem is futott rosszul. Persze hagyományos forgóvázak vannak alatta, szóval ez nem annyira csoda.

Mint már említettem, a belváros felső részén átvezető vonal le volt zárva (az utca felújítása miatt), ezért a 4-es vonal csak a Komenského náměstí-ig közlekedett, ahol a kereszteződésben deltázva fordult, majd (sok ácsorgás után) a Česká nevű megállótól szállított utasokat visszafelé. A baloldali képen egy T3P kocsit láthatunk elől, a háttérben pedig egy éppen tolatni készülő tuját, illetve a villamospótló buszt. Jobboldalt a ©koda meglehetősen sikeres (még az USA-ba is eladtak belőle), Bengáli jellegű részben-alacsonypadlósának, a 03T típusnak egy képviselője várakozik. Ettől a járműtől se voltam oda, ívekben rosszul fut, amúgy meg hajlamos a csörömpölésre.

Baloldalt a város villamosbarátok számára egyik legérdekesebb járműegysége, a motor+pót+motor felállású csoda várakozik a Česká megállóban. A szerelvény elején egy VarioLFR.E van, majd egy egy VV60LF jelzésű alacsonypadlós pót, majd egy ki tudja milyen T3-verzió. A kép azért készülhetett el, mert ez a szerelvény itt lerakta az utasokat, majd lépésben távozott, de előtte még jó ideig egyhelyben állt, mialatt én kerestem magamnak valami állvány-pótlót a fényképezőgépem alá. Hátul láthatunk is egy buszt befordulni, az utasoknak arra kellett átszállniuk. Jobboldalt egy K2-est látunk, amint elhagyta a város kvázi főterét, a Náměstí Svobody-t.

Baloldalt: T3R.PV, jobboldalt az alacsonypadlós középrésszel (is) kiegészített K2-es, a K3R-N.

Ez a járgány borzasztóan futott: egyrészt a középső rész úgy csikorgott, hogy előremenekültem, ahol kevésbé hallottam, másrészt egyes pályahibákon úgy belengett, hogy azt hittem, kisiklunk: többször megtörtént, hogy az első rész bebólintott, a forgóváz felütött, majd elkezdtünk jobbra-balra dülöngélni. Amikor először tapasztaltam ezt, komolyan megijedtem, a másodikat már egész jól vettem :)

A város fölötti (egyik) fennsíkon egy hatalmas lakótelep-füzér helyezkedik el, ide vezet fel a 8-as és 10-es vonal. Jobban mondva oda tart a 2-es, 5-ös és 7-es is, de azok a városon át, míg az előbbi kettő egy LRT/Stadtbahn jellegű szakaszon száguld fel ugyanoda. A képeken a KT8D5 típus két példányát látjuk, a Vsetínská megálló környékén.

Nevezett megállótól egy jókora viadukt vezet át a másik vonalakhoz. És itt mennek is rendesen a villamosok.

A viadukt után bevágásban haladunk át a lakótelepen. Ezeken a képeken tulajdonképpen alig látszik, hogy hol vagyunk - emiatt persze a megállók talán kicsit messze is kerültek a házaktól - nem tudom, ez mekkora gond.

Folytatás: lakótelepi hurokvégállomás, belvárosi kanyargás, csonkázás a sárban, lejtők és buszok


Vissza az oldal tetejére    Vissza a tartalomjegyzékhez