Tour de Trams 2022: Szczecin 2022 nyarán
Előző nap: Gorzów Wielkopolski

2015-ben jártam először Szczecinben, és azonnal nagyon megtetszett a város, úgyhogy nem volt nehéz a 2022-es év lengyel túrájának második napjára betervezni egy újabb látogatást.

Schemat sieci
Autorstwa Szczecinolog - Praca własna, CC BY-SA 3.0, Link

A körülbelül négyszázezres városban (melynek nevét így kellene kiejteni) 65 kilométeres hálózaton közlekednek villamosok. Az üzem története az 1879-ben elindult lóvasúttal kezdődött, amit a XIX. század utolsó éveiben villamosítottak. A város ezekben az évtizedekben a Német Császárság része volt Stettin néven, német stílusú városszövettel, házakkal és járművekkel. Ez jelentősen megváltozott a második világháború után, amikor a nagyváros romokban heverve bár, de Lengyelország részévé vált, lengyel lakossággal. A hetvenes években itt is elkezdték a villamost leépíteni, és csak a 2000-es években kezdtek rá újból komolyan költeni, 2015 után viszont már új vonalak is épültek.

A gdanski és varsói villamosozgatás is azzal kezdődött, hogy nem sikerült jegyet vennünk, és ez itt se ment egyszerűen, mert a szállás melletti megállóban nem működött az automata. A hibajelzéses képernyő fotója helyett viszont inkább ezt a Tatra KT4DtM-et mutatnám Brama Portowa csomópontban. Az 1986-os gyártású, de a kilencvenes években modernizált kocsi 2006/7 körül került Berlinből Szczecinbe hetvenegynéhány társával együtt. Fontos egyébként megjegyezni, hogy hétvége lévén 15-20 percenként jártak a villamosok, ezért nem tudtunk mindent megnézni, és járműből sem láttunk annyit, mint amennyit hétköznap láthattunk volna.

Első utunk a hálózati északkeleti végébe, Gocławba vezetett. A vonal belső szakasza a hajógyárat fűzi fel a hálózatra, ami érthető, kicsit kijebb viszont furcsának tűnt, hogy egy ilyen... hogy is mondjam, foghíjasan beépült helyen villamos jár. Nem tudtam eldönteni, hogy ezek az utcák utólag lettek ilyen foghíjasak, vagy egykor komolyabb tervek voltak velük, melyek nem valósultak meg (én utóbbira tippelek). A képen az előző fotóhoz hasonlóan egy berlini jövevényt látunk a külső végállomáson: egy Tatra T6A2D szerelvényt.

A vonalhoz egy kocsiszín is tartozik, a Zajezdnia Golęcin - a két még működő remiz egyike. Lehet, hogy ennek a létesítménynek köszönhető, hogy megmaradt a vonal?

Az első utazás előtt kihagyott reggeli pótlása után a város délkeleti sarkában húzódó lakótelepek felé nyújtózkodó (azért csak "nyújtózkodó", mert még nem éri el a legsűrűbb részeket) gyorsvillamost néztük meg - ezt 2015-ös látogatásomkor még építették. A részben egy gyorsforgalmi út közepén futó pályán épp egy Pesa Swing 120NaS2 közeledik felénk.

Hangarowa megállót lifttel felszerelt felüljárón lehet megközelíteni - a név pedig arra utal, hogy a város régi repterénél vagyunk.

Turkusowa végállomás már a gyorsforgalmi út közepének elhagyása után található. Nem kimondottan érdekes hely, de sejthető, hogy merre tervezik továbbvinni a villamost.

A belvárosba visszatéréve a Plac Ko¶ciuszkin kötöttünk ki.

Itt nem csupán az aleja Piastówón jövő-...

... menő villamosok útját keresztezte a miénk, ...

... hanem egy kiágazás is van a tér egyik sarkában. A képen a poznani Modertrans Moderus Beta MF29AC BD típusú járműve látható. A típus a klasszikus Konstal 105N XXI. századi utánépítése, alacsonypadlós középrésszel. Ez itt konkrétan a kétirányú változat, de...

... van egyirányújuk is Moderus Beta MF15AC-k képében.

Na, még egy Pesa, aztán...

... megyünk is tovább. Krzekowo végállomás egy hosszú, erősen német hangulatú kvázi-sugárút végén fekszik.

A hurokvágány mellett egy kiágazás is van itt, a képen nekünk jobbra: a személyszállításra nem használt vágány végén a villamos főműhelyt találhatjuk. Mi viszont nem azt néztük meg, hanem egy lakótelep és a kertváros határán átsétáltunk...

... Osiedle Zawadzkiego végállomásra, amit 2021-ben adtak át. Ez a méretes létesítmény a lakótelep mellett az itt levő rendezvénycsarnokot is kiszolgálja. Abból ítélve, hogy a vágányok egy darabon továbbmennek a végállomáson túl, úgy sejtem, hogy egyszer majd meghosszabbítják őket az előbb látott Krzekowóig.

És ennyi idő után ideje végre egy belső képnek!

Az új végállomásról elindulva az új vonal néhány száz méter után egy grand unionba torkollik Rondo Olszewskiego megállónál: a kereszteződés mind a négy irányába jár villamos. Régen itt csak a fentebbi nézőpontra merőlegesen haladt a villamos, se erre, se a szemközti irányba nem mentek vágányok. Az ebből a szögből nézve egyenesen menő szakasz úgy másfél kilométert kanyarog egy ligetszerű területen átvezető út közepén, aztán csatlakozik egy régen csak Las Arkoński végállomásig menő másik villamosvonalhoz.

Mi viszont most nem arra mentünk, hanem vissza a városba, ...

... Potulicka végállomáshoz, ahonnét egy közel kétórás városnéző járat indult ezzel az 1954-es gyártású Konstal N kocsival.

Imádom ezt a típust, ráadásul ez a példány egyirányú! Ha minden igaz, nem volt mindig helybeli, Varsóból érkezett.

Nem gondoltam volna, hogy ilyen sokan kíváncsiak lesznek az öreg tujára - bár ez a kép még a tömeg felszállása előtt készült :) A hátsó peronon ácsorogtunk, akkora tömegben, mint munkanap reggel a pesti 6-oson!

A városszél felé menet elmentünk Pogodno kocsiszín mellett, ami egy igazi régivágású forgalmi telep.

A városnéző járat a már látott Osiedle Zawadzkiego végállomáson fordult vissza a belváros felé.

Itt szünet volt a programban, ami alatt körbe lehetett fotózni a kocsit. Ha pótkocsit is vontattunk volna, normálisabb körülmények közt utazhattunk volna.

Egy fotó a vezetőállásról.

Úgy döntöttünk, hogy nem az öreg tujával megyünk tovább, hanem egy sima 3-assal, át a korábban látott grand unionon, végig a ligetes úton, ...

... el a ma Műszaki és Közlekedési Múzeumként üzemelő egykori Niemierzyn kocsiszín mellett, egészen...

... Dworzec Niebuszewo végállomásig. Ez nevéhez méltóan egy pályaudvar mellett van, a gyakorlatban viszont 2002 óta nem állnak meg itt személyvonatok. Ez persze nem nagy gond, hiszen egy lakótelepen át vezet a villamos útvonala, valószínűleg így is van elég utas.

Innen a belvárosba indultunk vissza a legrövidebb úton (idefele finoman szólva kerülővel jöttünk). Niemcewicza megálló mellett, a park oldalában még lefotóztuk a KT4-esünket, utána viszont csak busszal tudtunk továbbmenni, mert a belvárosba vezető vonalat épp felújították.

A kimaradó rész nem volt hosszú, talán másfél kilométer, a Plac Rodłáig. Ez lehetett a város egyik olyan része, mely nagyrészt megsemmisült a második világháborúban, mert mindenütt háború utáni épületeket láttunk.

Az innen a szállásunk felé vezető út mentén is ötvenes-hatvanas évekbeli épületek állnak, aztán előbb az utca egyik oldalán jelennek meg régebbi házak, majd befutunk egy körtérre, melynek 2/3-a régi, 1/3-a pedig modern. Szép lehetett ez a város a pusztítás előtt :(

Jé, itt a szerelvény, amivel a nap elején kimentünk a hajógyáron túlra!

Eddig nem gördült az objektívem elé ilyen szerelvény aznap: a klasszikus Konstal 105N 2000 után gyártott verziója, egy 105N2k/2000, ...

... mögötte a vezetőfülke nélküli kivitellel, mely értelemszerűen mindig második kocsiként van szerelvénybe sorozva. Ezt már nem a Konstal, hanem a wroclawi Protram gyártotta, 2007-ben. Teljesen magaspadlós, nincs alacsonypadlós része vagy ilyesmi.

A beszámolót egy videóval zárnám, mely még előző este készült, csak nem akartam ezzel kezdeni az oldalt. A szállásunk ugyan remek volt, de nem tudtam elaludni az elég szűk szobában, egyrészt mert hatvan fok volt, légkondi meg nem, másrészt meg a szálló kerthelyiségben a Szabad Európa Rádió "Tinédzserparti" c. műsorának 1965-ös "best of..."-ja ment, élő bandával és táncparketten pörgő nénikkel és bácsikkal, akik elég hangosak voltak nyitott ablak mellett. Jobb híján fogtam magam, és legyalogoltam az első villamosos kereszteződéshez, tujákat nézegetni. Gondoltam arra, hogy bemegyek a még beljebbi belvárosba, de a recepciós lány nem tudta megígérni, hogy éjjel be fogok jutni az épületbe, szóval nem feszegettem a szerencsémet. A helyszín a Plac Szarych Szeregów, egy körtér (ahogy láttuk, több is van), ahová a villamosok három irányból érkeznek. Jártam már itt 2015-ben, de azóta újjáépítették a tér vágányzatát, a megállókat, meg úgy körülbelül mindent, ami a közlekedéssel kapcsolatos. A viszonylag kései időpont ellenére elég komoly villamosforgalom volt, néhány percenként mindig jött valami valamerről. A videó feliratozva van, ott leírtam, hogy éppen mit látunk (a "CC" gombbal lehet bekapcsolni).

Folytatás: Gdansk és Gdynia


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez