A rákosszentmihályi HÉV hurok és környéke
Ha ma elmegyünk Rákosszentmihályra, Sashalomra, kertesházak közt futó szűk utcákat találunk. Nehéz elhinni, hogy itt valaha HÉV járt! Persze nem a ma megszokott zöld szerelvényekre kell gondolni, hanem valami villamos jellegűre...
Nem a HÉV volt az első kötöttpályás jármű a környéken: 1893-ban indult meg a Pusztaszentmihályi (akkor még így hívták az önálló településként létező Szentmihályt) Közúti Vasút lóvontatású vonala, melynek fő szerepe a cinkotai (azaz a mai gödöllői) HÉV-re ráhordás volt. Ettől függetlenül építették meg a HÉV ide vezető szárnyvonalát 1911-ben, ez a Nagyicce állomástól egy óriáshurokban járta be az utcákat. Mivel az új járat átszállás nélkül jutatta el az utasokat a Keleti pályaudvarhoz, a lóvasút kihasználtsága erősen csökkent, hamarosan (1913-ban) meg is szűnt.
A BHÉV "H" járat nagyobb méretben megjelenítése
A hálózatfejlesztés közben gyors tempóban folyt: 1913-ban egy új, kétvágányos szakaszt építettek ki a Rákóczi úton elindulva, mely egészen Rákospalotáig vezetett. Ezen az útvonalon közlekedett a "H" viszonylat, mely a Keleti pályaudvartól a Nyugatiig járt, a gödöllői HÉV, az új kétvágányos Rákosszentmihály-Rákospalota vonal, és a BURV újpesti és angyalföldi vágányait igénybe véve. Az útvonal a Kerepesi és a rákospalotai Fő út közt a (mai nevükön) Rákóczi út-Késmárk utca-Apolló utca-Szentkorona útja-Beller Imre utca volt, a kocsik pedig BURV eredetűek voltak (bár a vonal BHÉV kezelésben működött).
Rákosszentmihály elveszett vágányai nagyobb méretben megjelenítése
A forgalmi helyzetben változás 1924-ben állt be, amikor a szentmihályi hurok Rákóczi úttól nyugatra eső részét felhagyták, az itt látható térképvázlatok közül ekkor jött létre a bal alsón látható útvonal. A körüljárási irány is változott. A második világháború éveiben a Nádastó megállóhely és Rákospalota közötti szakaszon a második vágányt felszedték, hogy azokat máshol építsék be. Az egyvágányú üzem persze nem tett jót a forgalomnak, de a "H" körjárat annyira félreeső viszonylat volt, hogy a háború után nem is foglalkoztak vele, azaz nem építették vissza a második vágányt.
A következő jelentős esemény 1953-ban történt, amikor az FVV (Fővárosi Villamosvasút) átvette a Rákosszentmihály, Csömöri út és Rákospalota közti szakaszt. A három kitérővel kiépített, végig egyvágányú pályán 69-es jelzéssel indult meg a villamos. A rákosszentmihályi hurok HÉV kezelésben maradt, egészen 1970-ig, amikor megszüntették: ekkor indult meg a "kettes" metró, és ekkor rövidítették meg a gödöllői HÉV-et az Örs vezér teréig (azelőtt a Keletihez járt).
Mivel SzigDani barátom már nekilátott a szentmihályi HÉV hurok bejárásának, nem foglalkoznék túl sokat a témával, remélhetőleg az ő oldala majd ki fogja azok kíváncsiságát is elégíteni, akiknek az én pár képem nem elég!
Kis magyarázat a fentebbi négy felvételhez:
Mint már említettem, a 69-es villamos az alaposan megcsonkított Rákosszentmihály-Rákospalota HÉV vonal maradványain indult el. Peremterületeket kötött össze, azaz közepesen és ritkán lakott helyeket. Útvonala a fenti képeken látható kertvárosi utcákon és az akkor még üres, préri-szerű Újpalotán át vezetett, ami akkor persze nem erre a névre hallgatott. A bal oldali kép a Rákóczi út-Csömöri út sarkon készült, ez volt a végállomás.
A Rákospalotai határút után a Nádastó elnevezésű megállóhely következett, melyet a közelmúltban kezdtek el beépíteni igazából (diszkó, kertmozi), körülbelül sejthető, hogy merre mentek a sínek, ma parkoló és füves terület van a helyén.
Meglepő, de a Nádastónál a megállóhely épülete ma is megvan. Mellette a lapos, a környezetből töltésszerűen kiemelkedő részen haladtak a vágányok.
Innentől kezdve a Késmárk utca mentén végig fel lehet fedezni a sínek nyomát az átjárókban. Néhány éve még maguk a sínek is megvoltak, ma már kockakővel vagy aszfalttal töltötték ki a helyüket. A fentebbi képen a Nádastónál eredetileg több vágányon működő állomás nyoma látszik, amit a villamosüzem kiépítésekor megszüntettek; helyette egy másik kitérőt építettek, ami közelebb volt a MÁV telephez (valahol félúton a Thököly út és Nádastó közt). Ezt az új kitérőt Késmárki útnak nevezték, bár a térképeken akkoriban nem szerepelt ilyen utca.
Az Erőkar (ma már Siemens) telepére egy iparvágány megy a körvasútról, ennek mentén lehet egy kóbor talpfát látni, mely a villamos-iparvágány keresztezéséből maradt meg.
Kis ízelítő a Késmárk utca menti nyomokból: kockakő és aszfalt a sínek helyén...
... illetve egy helyen még egy fém rácsoszlop kidöntött alapozását is meg lehet találni. Mivel a környéken álló többi oszlop más jellegű (beton), lehet, hogy ez is a villamosból maradt.
A Késmárk úti kitérő volt az egyik hely, ahol a szerelvények bevárták a szemből jövőt. Ez a 40 perces menetidő egy jó részét ki is tette.
Az mindenesetre látszik, hogy elég kihalt, üres terület volt a mai Drégelyvár utcától a Rákospalotai határútig terjedő rész!
Persze ma se különb a lakótelep melletti rész... A préri-hatás érzékeltetésére mutatok egy képet, melyen némi, a pályából ittmaradt zuzalékkövet lehet látni, illetve egy másikat, azt illusztrálandó, hogy mekkora üres hely van az úttest mellett (a fotón tőle balra) kihagyva, itt döcögött a villamos.
A Késmárk utca lakótelepi részén kár lenne nyomokat keresni, ezért ugorjunk egyet! A újpalotai lakótelep túloldalán ismét kertes házak közt járunk. Baloldalt egy kocsma kijárata előtti rácsot láthatunk, ez tartotta vissza a műintézményből kitántorgó részegeket attól, hogy kapásból az út szélén haladó villamos elé szédüljenek. Jobboldalt: az Apolló utcában semmi se utal arra, hogy itt síndöcögények jártak volna valaha.
És ez már a MÁV lakótelep, vagy ahogy mostanában hívják, a Mézeskalács téri villamosvégállomás. A tér sokáig másképp nézett ki, az északi részén (egy sporttelep mellett) haladt át a villamos a Szentkorona útjára, hogy ott a már ismertetett 65-ös villamos útvonalán eljusson a Széchenyi (akkor Czabán Samu) térre. Más közúti vasút a negyvenes évek végéig - a zuglói villamosok MÁV telepre hozataláig - nem közlekedett itt. A Kolozsvár utcai szakasz megépítése után aztán vágánykapcsolat épült a vonalak közt.
A 69-es villamost a rákosszentmihályi HÉV-vel egy időben, azaz a kelet-nyugati metró első szakaszának megnyitásakor szüntették meg (1970. április 3.), helyette indították a 24Y, majd 77, 177 jelzésű autóbuszokat. Az említett 65-ös még tíz évig közlekedett a MÁV telep és Rákospalota között.
"Jelenkori" képek: Varga Ákos Endre
Archív fotók és térképek: Németh Zoltán Ádám, Mr. Cyber és a szerző gyűjteménye