Az 1522-es nosztalgiakocsi
A nagy tengelytávú régi villamosok közlekedése problémás kérdés volt a kétezres évek első felében, amikor elkezdtem a téma iránt érdeklődni. Amennyire laikusként értettem, kérdésesnek találták, hogy a régi időkben épült, nagy tengelytávú, nagy kerekű, beálló tengelyes járművek hogyan viselkednek a régi időkhöz képest szűkebb nyomvályúval épült új pályákon. Ez az akkori nosztalgia/múzeumi járművek közül az 1000-est, az 1074-est, az 1625-öst és a lőrinci ikerkocsit érintette, úgyhogy ezeket egyszerűen nem járatták. Kivéve, ha mondjuk a főpolgármester menni akart az egyikkel. Vagy ha filmforgatás volt. Ezektől eltekintve viszont gyakorlatilag tabutéma volt ezeknek a villamosoknak a közlekedtetése. Épp ezért én speciel nem nagyon reménykedtem abban, hogy az 1522-es pályaszámú, az előbb említettekhez hasonlóan szintén 4500 mm tengelytávú villamost talpra állítják, hisz úgysem járhatna. Aztán a kétezres évek végén a BKV megvizsgálta a témát, és bizonyos útvonalak szabaddá váltak a városba visszahozott 1074-es előtt. Nem mehetett akárhova, de a teljes letiltáshoz képest igencsak reménykeltő fejlemény volt ez! Valami megmozdult, úgyhogy amikor évekkel később napirendre került az 1522-es helyreállítása, már nem csak a múzeumban ácsorgás volt a cél.
Az F1A sorozat 1938-ban elkészült prototípusa még másként nézett ki a teleszkópos ajtókkal. A kép forrása: villamosok.hu
Az 1522-es kocsi 1939-ben épült a Beszkárt saját tervei alapján, az F1A sorozat tagjaként. Ez a típus elvileg az akkor még 1500-as pályaszámú F1 sorozat modernizálása lett volna, de az első kocsi (az 1506-os) átalakítása után valójában teljesen új járművek épültek. A fentebbi fotón látható prototípus ránézésre ugyan olyan, mint a későbbi, Füzesi főműhelyes acélvázasítások, de a sorozat újonnan épült példányaival ellentétben ez a jármű még favázas volt, és légfékes. Némi átszámozgatást követően aztán az eredeti 1500-asokból 1600-asok lettek, az 1500-as számmezőt pedig az F1A-k kapták meg.
1500-as motorkocsi 1500-as "pótkocsival" a pestújhelyi MÁV-telepen. A kép forrása: villamosok.hu
Érdekes mellékszál, hogy a második világháború idején a kocsik egy részét nem tudták villamosberendezéssel felszerelni: ezek egy ideig hajtás nélküli, szolenoid fékes pótkocsiként közlekedtek. A fentebbi fotón az elülső kocsi egyébként az eggyel korábban látott protó, csak már a sorozat többi példányának állapotára átépítve, akkori pályaszámán, már 1520-asként. Megemlíthető még, hogy a villamosberendezések hiánya oda vezetett, hogy a kocsik egy része egyirányú lett, mert csak egyik végükre jutott menetkapcsoló (amit egy kétirányúból raktak át). Még összevisszábbá tette az összképet, hogy nem egyforma motorokat kaptak, így voltak erősebb és gyengébb kocsik (2*92 versus 2*70 lóerő). Az évek során aztán a különböző átépítéseknek köszönhetően még tarkább lett az állomány, a hetvenes évek végén szinte nem volt két egyforma 1500-as.
Az 1939-ben gyártott 1522-est 1979-ben vonták ki a forgalomból, de nem selejtezték, hanem egyfajta nosztalgia felújítást kapott, többé-kevésbé beszkártos kinézetét visszakapva. Ezután évekre a bezárt Újpest kocsiszínben ragadt, melyből múzeumot akartak csinálni - de végül nem csináltak, az egy idő után már őrzés nélkül tárolt kocsi(ka)t pedig megrongálták. Végül 1988-ban biztosabb helyre szállították, de addigra már le volt rongyolódva. Először Ferencváros kocsiszínről hallottam, hogy ott van, de 2001-ben például Kelenföldön pihent, ahonnét kicsivel később Zuglóba szállították. A fentebbi fotón Kelenföldön látjuk, a "Hazudós Jakab" című film díszleteként kapott kék festésben.
A kocsi gyártáskori állapotúra helyreállításáról 2019-ben döntöttek, és hamarosan neki is láttak a munkának a Fehér úti főműhelyben (VJSZ Kft.).
A pandémiás helyzet némileg hátráltatta a munkálatok befejezését és a kocsi bemutatkozását, de 2022-ben végre kigördülhetett az utcára. Ezeken a fotókon persze még a műhelyben láthatjuk, ez itt fent például a kerékpárok, motorok, az életvédő keret és a sínfékek egysége.
Itt már össze van házasítva a kocsiszekrény és a futómű, de azért még van mit dolgozni rajta. Sajnos motorból csak a korábban említett kisebb teljesítményűt tudtak felhasználni, a két Siemens kapcsolót pedig gyakorlatilag újra kellett építeni. Aki felszáll a kocsira, szinte biztosan nem sejti, hány ember munkája van abban, hogy abból a kék valamiből egy új állapotú, működőképes villamos lett!
Én 2022. március 1-én láttam először a kocsit, üzemi mozgás közben. Gyönyörűen nézett ki a tavaszi napfényben, bár a forgatható viszonylatszám-táblát megvilágító "asztali lámpát" viccesnek találtam - de akkoriban tényleg ilyeneket használtak (más típusokon is).
Az önmagában még nem elég, hogy elkészül egy jármű, mert kell hozzá ember is, aki vezetheti. Sokáig azért nem tudott nosztalgiameneteken részt venni, mert nem voltak elegen kiképezve rá: a típust régebben vezető oktatóval oktatási anyagot kellett készíteni hozzá, majd azt leadni a jelentkezőknek, megfelelő óraszámú gyakorlással.
Június végén már zajlottak a tanulózások, ekkor készült ez a kép a Puskás Ferenc Stadionnál.
Ezen az Akna utcánál készült fotón az indításjelző rendszer különböző jelzőfényei is láthatók; ez a rendszer az ajtók közt, illetve az utastérben elhelyezett tiltólámpákból, nyomógombokból, berregőből, és a szélvédő fölötti kéredzkedőlámpából áll. Utóbbival a vezető a kereszteződés forgalmát irányító rendőrnek jelezhette, hogy szabad jelzést kér - egyfajta bejelentkezős előnyben részesítésről volt tehát szó. Természetesen a járművezetőnek ezt tudnia kell ma is kezelni, bár a kéredzkedőlámpa csak szimpla érdekesség.
Élőben még szebb a kocsi, mint előtte képzeltem.
A Salgótarjáni utcában várakozva, egy hannoveri villamossal, melyek nagy része szintén az 1500-as pályaszámtartományba tartozik. Ez nem gond, mert a járműveknek ma már nem a pályaszám a hatósági azonosítója, hanem egy összetett számsorozat, ami különbözik a két típusnál (nosztalgiakocsi: 90 55 0251 522-4, TW6000-es: 90 55 8386 522-5). Igaz, hogy az 1522-es pályaszámú TW6000-es ekkor már pont nem közlekedett, le volt állítva egy ideje.
A képre kattintva egy nagyobb verzió fog felugrani
Az egyik tanulómenet során a pestújhelyi MÁV-telepre is eljutott a kocsi. Ez régen igazi 1500-as alaphely volt a 67-es viszonylat miatt.
A képre kattintva egy nagyobb verzió fog felugrani
Szép arányai vannak ennek a típusnak!
A képre kattintva egy nagyobb verzió fog felugrani
Ezt nem lehetett kihagyni: ezerötszázasok egymás közt.
A képre kattintva egy nagyobb verzió fog felugrani
Ugyanez pepitában az Éles saroknál.
A képre kattintva egy nagyobb verzió fog felugrani
Idén nyáron sokaknak lett hirtelen ez a kedvenc nosztalgiakocsija, érthető módon :)
A Pongrácz útnál levő hídon nem igazán korhű ez a kocsi, viszont a szegecselt szerkezettel együtt kellően régimódi az összhatás.
Belülről még nem is láttuk, hát most itt egy nagy látószögű kép róla. Ami meglepett: az oldalablakok elé lehúzható árnyékoló vászon. A klímák előtti időkben minden hűsítő megoldás jól jött!
A kocsinak nincs légfékrendszere, tehát villamosfékkel kell lelassítani, és a jobbra látható tekerős kézifékkel rögzíteni. Egyes 1500-asokon elforgatták a menetkapcsolót, hogy be tudjanak rakni egy széket a járművezetőnek, de az 1522-est nem alakították át, azaz továbbra is állva kell vezetni.
Mivel a kocsinak nincs légrendszere, csak szolenoidos pótkocsit vontathat. A néhány éve elkészült 5884-esnek ugyan van olyanja (is, a légfék mellett), de az esetleges vonatszakadáskor szükséges megállító szerkezet beépítéséig nem járhat vele. Addig szólóban kell megelégednünk vele, mint ezen az október végi fotós meneten.
Jászai Mari tér, kanyarodás a 2-es villamosra. Mivel október végén már hideg volt, a téli ajtók rá voltak hajtva a lecsapható rácsokra.
Bármerre jár, mindig felfigyelnek rá a járókelők :)
És az oldal utolsó képe a Petőfi térnél készült. Remélhetőleg 2023-ban sokat fogjuk látni ezt a kis guruló ékszerdobozt!
Az oldal végén meg szeretném köszönni a munkáját mindenkinek, aki részt vett a kocsi helyreállításában és újra működtetésében. Remek munkát végeztek!