A debreceni 2-es villamos első üzemnapja
2014. február 26.

A világszerte (már nem csak a fejlett világban) hódító villamosreneszánsz Magyarországnak eddig nem hozott új üzemet, illetve már bezártat se támasztott fel, de legalább a még meglevők elég szépen megújultak. Pályafelújítások, új járművek, és hálózatbővítés: ez történt Miskolcon, Szegeden, és 2014 elején végre Debrecenben is. Alig több mint egy évvel korábban eléggé kiábrándítóan álltak a dolgok, az újságokban se sok jót lehetett olvasni, aztán elindult a történet: 2013 novemberében már az új villamosok flottájának növekedését fotózhattam-videózhattam, és az építkezés is szépen folyt.

Az új vonal a belváros szélén válik le az 1-esről, és leginkább lakótelepi környezetben halad; csak egy saroknyit megy családi házas környezetben. Alapvetően két csuklósbuszos viszonylatot, a 31-est és a 32-est váltotta ki, ezeket kiváncsiságból próbáltam ki még korábban, és tényleg meglehetősen kihasználtnak tűntek. Az első napokban (március elsejéig) a két járat még együtt járt a villamossal, ezt a rövid együtt létezést is igyekeztem megörökíteni.

Bár a kocsiszín területén már láttam mozogni, forgalomban aznap láttam először a város új, CAF gyártmányú villamosait. A képek helyszíne a két villamosvonal közös belső vége a Nagyállomásnál.

Ez itt az elágazás, a Kálvin téri megállónál. A nem túl villamosbarátnak tűnő lámpakapcsolások és a sok érdeklődő miatt a 2-es vonal elverődött, és elverte az 1-est is; itt jobbra például kettő egymásra torlódott, pedig elvileg nem másfél percenként jártak.

Utazás közben kivideóztam előre a vezetőfülkén át - aki végignézi, talán érteni fogja, hogy az utána következő képek melyike hol készült, milyen forgalmi vagy építészeti helyzetben.

Balra: a kedvencem mindenképpen a Dózsa György utca, ahol a sínek egy fasor két oldalára kerültek - nem tudom, a lehulló falevelek okoznak-e gondot a villamosnak, de összhatásilag ezerszer kellemesebb, mintha kivágták volna őket! Jobbra: a Nádor utca az a bizonyos rövid szakasz, ami alacsony házak között megy - gyakorlatilag gyorsan átvág két lakótelep közt.

Ez a lámpa valamiért rendesen megfogta a villamost; azt hiszem, egyet se láttunk, ami itt végig tudott volna haladni egyből. Ahogy jobbra látható, a buszok is feltorlódtak.

Balra egy 31-est, jobbra pedig a Dienes László Gimnázium előtti megállót látjuk. Nagyon úgy nézett ki, mintha mindenki kijött volna kipróbálni az amúgy is érdeklődőkkel teli tujákat, szóval jó volt, hogy még járt a busz: aki sietett, azzal ment :)

Balra: tíz éve még nem hittem volna, hogy nálunk is meghonosodik a vágányfüvesítés! Jobbra: ahogy látható, nem hogy tíz-, hanem tizenöt emeletes házak is vannak errefelé. Az előtérben levő füves kiemelkedés alatt mintha mélyparkoló lenne, de elég elhagyatottnak tűnt. Valaki meg tudja mondani, mi az, és mi a története?

Thomas Mann utcai életképek be- és kifelé tartó villamosokkal.

A vonal külső vége egy lakótelepet jár körbe egy vágányon, ahhoz hasonlóan, ahogy az 1-es a Nagyerdő kisebbik sarkát megkerüli. Itt sajnos szórakozott velem egy sort a nap: gyönyörűen sütött - kivéve, amikor jött a villamos. A Kartács utca/Doberdó utca sarkán (balra) még csak-csak összejött valami, de a Doberdó utca/Böszörményi út sarokról inkább ezt a villamos nélküli képet rakom be, hogy látni lehessen, milyen egy korszerű, túlemelt és füvesített vágány (ami két és fél hónappal korábban még így nézett ki).

A Böszörményi út (balra) mellől a Békessy Béla utcába kanyarodik a pálya (lásd jobbra). Érdekes talán, hogy 1973-ig a Böszörményi út mentén járt az 5-ös villamos Nyulasra - de annak ehhez a vonalhoz nem sok köze volt :)

Újabb mozgóképek.

A villamos végállomása igazából csak egy átlagos megálló, ahol van egy tartalékvágány - annyira nem jelentős, hogy elfelejtettem képet ideválogatni róla. Bezzeg a szomszédos buszvégállomás/tárolóról idefért egy :) lásd balra. Jobbra: egy 32-es, mögötte a hurok kifele menő irányának vágányával.

Az egyik debreceni CAF "Urbos 3" vezetőfülkéje. Látható, hogy a képernyők dominálnak: a baloldali kettő például a visszapillantó tükröket pótolja. De még a jegykezelő berendezésre is jutott valami monitorszerűség, lásd jobbra! A 2,65 méter széles (a budapesti Combinóknál 25 centivel szélesebb - hiába, könnyű annak, aki új vonalat épít:) járgányok utastere egyébként annyira tele volt, hogy inkább nem erőlködtem a fotózással - itt egy link azoknak, akik látni szeretnék, milyen.

Két öreg az utcáról: balra egy Bengáli, amire az 1-esen akkor még mindig szükség volt, jobbra pedig egy LIAZ tornyoskocsi.

Vegyes mozgó életképek, nem csak a 2-esről - de azért persze főleg arról :)

A CAF-ok a külső, a Ganzok a belső vágányt használták a Nagyállomás előtt. Pontosabban a 2-esek ezt, az 1-esek azt - hogy az 1-esen levő Bengáli is az elvileg szűkebb belső ívre ment-e, azt sajnos nem tudom. Egyébként régen valahol itt volt a felszállóhely, amit most messzebb tettek a pályaudvartól - talán hogy a keresztező buszokhoz/trolikhoz közelebb legyen?

Hazaindulás előtt egy kicsit a pályaudvaron is körülnéztünk.

A főépülethez képest a túloldalon személyvonatból csak mellékvonaliak indulnak - na de ott pörögnek-forognak a terhek is! Miközben a vonatunkra vártunk, jött Train Hungary-s Sulzer, floydos Class 86 és "klasszik" Szergej. És ha már ott voltam, egy Usgyis indulást is megnéztem.

Ennyit 2014 februárjáról - meg kéne nézni, azóta a helyére rázódott-e minden!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez