Amszterdamot mi, "villamosmániások" mindig is irigyeltük: egyrészt a szépséges város fekvése miatt különleges vonalvezetésű villamosvonalak, másrészt pedig az itt működő "élő múzeum" miatt. Hollandia gazdasági fővárosában ugyanis rendszeresen lehetett régi villamosokkal találkozni az utcán - városnéző járatként, esküvői menet "hintójaként", kultúrális események ráhordó szolgáltatásaként. Ráadásul a lelkes holland villamosbarátok egy saját vonalat is üzemeltetnek az elővárosi övezetben, melyen nemzetközi gyűjteményük darabjait a turistaszezon minden vasárnapján ki lehet próbálni. Egyszóval pezsgő villamos-élet volt jellemző a városra.
A Tollenstraat-i remiz a
Bellamyplein felől fényképezve, és két régi jármű a kocsiszín udvarán.
De ez már sajnos a múlté.
A városban folyó látványos közlekedéstörténeti megőrző tevékenység alapvetően társadalmi munkában zajlott, különböző egyesületek szervezésében. A három fő egyesület a Haarlemmermeerstation-tól induló múzeumvonalat létrehozó és üzemeltető R.E.T.M./E.M.A., a gyűjteményét a Tollenstraat-i remizben és az Oranje Vrijstaatkade-n levő Garage Oost-ban tároló és ápoló A.O.M., illetve a buszokkal foglalkozó M.U.S.A. Ezek az önkormányzattal ("Gemeinde") egyfajta érdekes, laza szerződésekre alapozott viszonyban, egymással pedig szoros kapcsolatban voltak. Az általam hallottak alapján az önkormányzat valamilyen szinten ugyan támogatta a civil csapatokat, de a részükre helyet való biztosítás az aktuális érdekeknek lett alárendelve. A múzeumvonal, az E.M.A. egy volt államvasúti szárnyvonalon működik, és bár nem ismerem a pontos jogviszonyokat, a terület megmaradása biztosítottnak látszik. A Tollenstraat-i remiz és a Garage Oost viszont az utóbbi években a "levegőben lógott": bár az A.O.M.-nek volt egy ígérete a korábbi városvezetéstől, miszerint a jövőben is használhatják ezt a két létesítményt (sőt, szó esett arról is, hogy állandó telephelyeikké válhatnának), a későbbi vezetések ezt másképp gondolták. Amennyire tudom, pereskedés is folyt a két fél közt.
A közelmúltban aztán az önkormányzat felmondta az együttműködést, és a két létesítmény kiürítésére szólította fel az egyesületet. Az ok: más célra szeretnék felhasználni az ingatlanokat. Az A.O.M. szervezett ugyan egy tüntetést a döntés ellen, de nem értek célt vele. És ami a legrosszabb: a városvezetés a villamoshálózat használatát is felmondta, azaz a régi villamosok többet nem tehetik ki az utcára kerekeiket. Az ok számomra nem igazán érthető; a város egy régebbi bírói ítéletre hivatkozva úgy gondolja, hogy ha nincs remize az egyesületnek, akkor a városi síneket sem használhatják. És amitől ez a 22-es csapdájává válik: az egyesület legfontosabb bevétele a városi különmenetek szervezése volt. Ha nem tudnak ilyeneket lebonyolítani, nem lesz pénzük, és akkor nem hogy helyet nem tudnak a kocsik számára bérelni, de karbantartani sem bírják őket!
A történtek leírása AOM hivatalos oldalán (angolul)
A Garage Oost-ot 2005. március 1-ig, a Tollenstraat-i remizt pedig április 1-ig kell(ett) kiüríteniük az egyesületeknek. Ez nem kis gondot jelentett önmagában is: a gyűjteményben rengeteg jármű található, a legrégebbi például egy 1904-es, Győrben gyártott villamos. A működőképes buszokat az ország különböző részein "tették el" jobb időkre, a villamosok költöztetése viszont nehezebb ügy. A fontosabb működőképes darabokat az E.M.A. területén helyezik el, a félreállítottakat, javításra várókat viszont csak egy vágányok nélküli telepre tudták átszállítani (tréleren), ahol nem hogy megfelelő tárolásuk nem biztosított, de az egyesületi tagok hozzáférése, bejárása sem megoldható!
A 467-es és 464-es motorkocsik,
pótokat vontatva a Nieuwezijds Voorburgwal-on.
Szomorú hetek ezek, nem csak a holland közlekedésbarátoknak, de mindenkinek, aki szerette ezt a színes, "élő" gyűjteményt, mely méltó látványossága volt a nem kevésbé színes, pörgő Amszterdamnak!
Balra: az eredetileg gázgyárnak
épült Garage Oost (ahol a buszokon túl villamosokat is tároltak). Jobbra:
egy régi hóseprő villamos a Tollenstraat-i remizben.
Szerintem hatalmas tévedés, hogy ennyi lelkes ember több évtizedes munkáját így kiszorítják a városból! A járművek jobbára magánemberek tulajdonában vannak, szabad idejükben újították fel, tartották karban őket. Ez már önmagában is hatalmas áldozat, és nem valószínű, hogy ezen felül össze tudnának szedni annyi pénzt, amennyiből megfelelő helyet biztosíthatnak büszkeségeiknek.
Egy "Hagymaorrú" (avagy
"Gömböc") és egy kéttengelyű, pótkocsis szerelvény a Bellamyplain-en.
Március 26-án egy nagy villamosparádé keretében a járművek átvonultak a belvároson - lehet, hogy egy ideig utoljára. Bárki felszállhatott, hogy élvezhesse a közlekedésbarátok sokévi munkájának gyümölcsét, melyet a városvezetés a jelek szerint nem sokra értékel...
Egy háromtengelyű szerelvény,
és a már látott 467-os a búcsúfelvonuláson.
Ezeket a képeket Tim Borictól, számos gyönyörű régi budapesti kép készítőjétől kaptam. Úgy éreztem, meg kell osztanom őket az érdeklődőkkel, hiszen a holland villamosbarátok a legkedvesebb, legsegítőkészebb emberek közé tartoznak, akikkel valaha is találkoztam. Tartozom nekik annyival, hogy segítek továbbítani segélykérő üzenetüket!
A bécsi 110-es és a múzeumi
"Gömböc" a Blauwbrug-on.
A felvonuláson főleg amszterdami villamosok vettek részt, de ahogy az fentebb látható, egy bécsi C1-es is tiszteletét tette. Érdekes amúgy, hogy a jobboldali képen látható típus, a "Gömböc" legutóbbi ottjártamkor még forgalomban volt, most viszont ő is már múzeumi emlék.
Sorakozó a 6-os villamos
végállomásán, a Plantage Parklaan-on.
A baloldali kép bal szélén látható 1-es kocsit a Werkspoor építette 1927-ben Utrecht számára; 1939-ben került Amszterdamba. Kék színe - akárcsak a többi régiségé - a főváros villamosainak klasszikus korszakát idézi.
Villamosok kanyarban: Muiderpoort,
Het Spui...
És milyen jól is áll ennek a szép városnak ez a szín!
A "Gömböcök" hattengelyes
változatának egyetlen megmaradt darabja, egy Combinoval találkozva.
Természetesen meg kell említeni, hogy számos egyéb város villamosai is megtalálhatók a gyűjteményben, Hágától Prágáig, Rotterdamtól Grazig. Hogy velük mi lesz... nos, az majd eldől idővel.
Képek és háttérinformációk: Tim Boric
Az itt leírtakat a holland ismerőseimtől hallottak, és az üggyel foglalkozó weboldalak alapján írtam, emiatt meglehet, hogy valamit rosszul tudok vagy félreértettem. Amennyiben valamit tévesen írtam volna, azt semmiképpen sem rosszindulatból tettem. Az esetleges tévedésekért, félreértésekért, hibás következtetésekért elnézést kérek! Az esetleges pontosításokat e-mailben várom!