Tél az északi parton

Jártam már párszor télen a Balatonnál, de akkor inkább a befagyott tó vagy a pihenés volt az út célja, nem a vasút. 2018 februárjában aztán KZsoci megkérdezte, ki akar hóban dízelmozdonyokat fotózni, én meg jelentkeztem. Az apropó az volt, hogy a 29-es vonal egy részét (Fehérvár és Balatonfüred közt) villamosítani tervezik, így ki tudja, lesz-e még felsővezeték nélküli tél itt.

Az első megállás Balatonkenese állomása volt. Bár az aznapra szóló előrejelzések nem ígértek olyan sok hót, mint a néhány nappal korábbiak, amikor megszerveztük az utat, végül mégis meglehetősen téli látvány fogadott bennünket. Itt éppen egy Tapolca-Székesfehérvár vonatot látunk.

Nemsokára jött az ellenkező irányba is egy vonat. Ez a gép érdekesen nézett ki a zárfények helyett is világító fényszórókkal. Valaki nem tudja, bármelyik gépről le lehet szedni a vörös fedőt, vagy ez ennek a példánynak a specialitása, hogy így közlekedik?

A következő megálló Balatonarács megállóhely volt. Ez KZsoci kedvence, de amúgy tényleg hangulatos hely az ívekkel, no meg az állomásépülettel.

Budapestről érkező gyorsvonat Balatonalmádiban. Érdekes volt a végén a felújított (tárcsafékesített és ráncfelvarrott) halberstadti vezérlőkocsi, amit természetesen nem lehet a szerelvényt vontató Csörgővel együtt eredeti céljára használni, csak bicikliszállítónak.

Örvényest azért néztük ki, hogy legyen képünk a tóval a háttérben, de úgy esett a hó, hogy a Balaton egyátalán nem volt kivehető.

Azért persze így is jó volt ez a fotóhely; a távolság miatt olyan volt, mintha modellvasutat látnánk :)

Ezután visszagurultunk Fűzfő és Kenese közé, ahol a parti löszfal omlásai miatt az ötvenes években a tóból feltöltött részre helyezték át az utat és vasutat.

Balra: a csopaki szobormozdony. Jobbra: Bz hagyja el az almádi állomást. Ahogy a helyszínekből látszik, fel-alá cikáztunk a parton, hogy a különböző vonatokat különböző helyeken kapjuk el.

Alsóörs állomása óriási a jelenlegi forgalomhoz képest. Látszik, hogy egykor az Alsóörs - Veszprém vonal forgalmát is fel kellett vennie, akkoriban volt fordítókorong és fűtőház is itt. Kíváncsi vagyok, hamarosan tényleg felsővezetéktartó oszlopok fogják-e meghatározni a látképet. A bal oldali képen látható eredeti állomásépületben ma büfé üzemel, feladatát egy később emelt épület látja el.

A régi állomásépület Balatonfüreden is megvan még, lásd balra. Jobbra: érdekes, hogy a 149-es Csörgőnek csak a Tapolca felé néző vége volt "ötszemű", a Fehérvár felé nézőn fent voltak a zárfény vörös lencséi.

Némi könnyű ebéd után ismét Arácson kötöttünk ki. Bár ekkorra már rendesen olvadt, azért volt egy kis utó-karácsonyi hangulata :)

Balra: az iménti szerelvény hátulról. Jobbra: sajnos ez a vonat korán jött a "kék órai" fotóhoz, de azért kattintottam egyet rá. Ezután Alsóörsön is próbálkoztunk, immár sötétben, de nekem nem jött össze értelmes fotó.

A program végül Almádiban végződött, ami nagyon kellemesen nézett ki a hótakaró alatt.

És ahogy lenni szokott, az oldalt egy összefoglaló videóval zárnám. Jó kis kirándulás volt, ezúton is köszönöm KZsocinak!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez