Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Búcsú az UV-któl a 19-esen II.
Képek és videók típusváltás előtt és után

Előző oldal

És eljött november 12-e, az utolsó UV-s nap. Szerencsére ekkor csupa villamosmániás besegítő vezetett a vonalon, akiket nem zavart az, hogy járműveiket folyamatosan fotózták a lelkes UV-rajongók (is). A jobboldali kép az egyik kedvencem erről az estéről.

Egy videó a hangulat kedvéért: sivító UV érkezik a Halász utcához, és azzal a jellegzetes hanggal lassít, ami miatt igenis illik rá a Stuka becenév.

Ezek már az utolsó szerelvények a Batyin.

A legutolsó UV-s 19-es elindul az utolsó menetére.

Almár Ákossal kocsival vettük üldözőbe az utolsó szerelvényt. Itt éppen a Gellért rakparton haladunk át.

Bár ez csak részben kapcsolódik a témához, nem bírom nem megosztani veletek ezt a videócskát: ezért kellene minél gyorsabban megszabadulni a pótkocsiktól a napi forgalomban. Az a szitálás, amit ez a pót csinált a Bartók Béla út jó minőségű vágányzatán, elég tragikus a XXI. században :(

Egy túlexpontált kép a Hamzsabégi úti vasúti felüljáróval a háttérben (nem volt helyem fotózni a többi fotós miatt, aztán mire sikerült felállítani az állványt, már indult is a szerelvény), és egy alulexponált az Etele téren. Mivel minden megállónál mások a fényviszonyok, sokszor másfajta (más színhőmérsékletű) lámpa által bevilágítva, a végén már nem nagyon erőlködtem a beállításokkal (sötétben mindig kézi beállításokat használok), csak élveztem, hogy ott van ez a szép villamos, és ott vagyok én is.

Az utolsó szerelvény a kelenföldi remiz előtt, és behajtás közben megállva az udvarra vezető ívben.

Hogy még élőbb legyen: az utolsó UV-s 19-es a remizbe beállás közben, csikorgás és villamosfotósok hada inkluzíve.
 

"A szép új világ"

November 13-án reggeltől a 19-esen átvették az uralmat az ICS-k. Reggel nem volt erőm, napközben nem volt időm...

... de este azért kijöttem ide, megnézni, hogy mennek a csuklósok.

Nos, ők legalább úgy szikráztak a szutykos síneken, mint az UV-k, de talán még jobban kipörögtek gyorsításkor. A megállókban való megállás pedig sokszor csak sínfékkel sikerült (=csattanó hang, az utastéri lámpák elhalványulnak egy pillanatra, a kocsi hirtelen rántással áll meg).

Ez pont egy kivétel, egész sima megállás, viszont jól hallható közben a típusra sajnos elég jellemző csikorgás.

Fotózásilag főleg a Bartók Béla úton ad új lehetőségeket a váltás, mivel itt a 49-es UV-i és a 18-as Tátrái mellett most egy harmadik típust is lehet látni.

Az igazán neuralgikus pont természetesen a lánchídi aluljáró. Főleg azért, mert a négyből csak két hajtott forgóvázzal rendelkező csuklós tapadási viszonyai.. nos, rosszabbak, mint a másik típusé volt. Voltak ám nagy kipörgések, sőt, olyan kocsi is, amelyik csak sokadik próbálkozásra tudott feljönni a rámpa emelkedőjén (mindig visszacsúszott)! A sofőrök vélhetően egy idő után ki fogják tanulni, hogyan kell ezt a típust itt vezetni, de addig ez egy kicsit ijesztő volt. Ezen felül az ICS elég merev csuklóalagút-szerkezete se feltétlenül szereti a túl éles íveket, melyek lejtőben vannak (a baloldali képen is elég szögeletesen áll a középrésze, bár ez csak látvány - kicsit furcsábbak voltak azok a dörrenések, amiket némelyik kocsi csuklója adott ki itt). A jobboldali fotón látható sárga-fekete csíkos fémlap viszont a másik furcsaságot jelzi...

... ti. a csuklósok jelenlegi tükrei a harminc évvel ezelőtt használtnál jobban kinyúlnak, így a kanyarban nekiütköznek az alagút falának. Hogy ezt elkerüljék, (ahogy az a fentebbi videón is látható) a vezetőnek ki kell nyitnia a vezetőfülke ablakát, és kézzel behúznia. A villamos által kanyarodás közben hallatott zörgő-csörgő hangot (mintha szét akarna esni) meg inkább megpróbálom csak nagyon finoman említeni...

Ez viszont egy teljesen jó kijövetel, amit azért rakok ide, hogy ne mondhassa senki, hogy csak rosszat mondok/mutatok a csuklósokról :)

Mondjuk nem irigylem a vezetőket: a Clark Ádám térnél egy építkezés miatt például ezen a szutykon kell áthajtaniuk, miközben az elzárt területről időnként elő-elővágódik egy-egy markoló vagy teherautó. Mivel ez már egy ideje így van, érdekelne, mikor rendeződik végre a helyzet, vagy hány évig vacakolnak még az épület felújításával.

Etele tér, Kelenföldi pályaudvar. Sajnos egy elég baratságosságmentes hely, nem igazán méltó egy ilyen fontos elővárosi közlekedési csomóponthoz. Persze tudom, majd a metróépítés végén rendberekják. Addig álljanak fél lábon az illetékesek :(

De a borongósságból vissza a napfénybe: ilyen háttérrel gyakorlatilag bármilyen villamos jól tud kinézni, így az ICS-nek sem áll rosszul.

Né, csak nem villamosfotósok ácsorognak ott a ködös távolban? És hopp, mit keres ez az UV itt?!

Nem, nem a csuklósokat cserélték vissza (bár az első napon a hírek szerint három kocsit is ki kellett vonni a forgalomból műszaki hiba miatt), csak a 49-eseket terelték ide egy siklás miatt.

(Én meg csendben örültem a jó kis fotótémának:)

Befejezésképpen két turisztikai beütésű kép: ICS mit dem Parlamentsgebäude im Hintergrund, és ladies und gentleman, to the right behind the UV you can make out the countours of Margit híd. Klassz ez a vonal, becsüljük meg, nem minden városban van ilyen!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra