Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Temesvár villamosai I.

Míg Arad elrendezésével körülbelül tisztában voltam, Temesvártól - KZsociékhoz hasonlóan - én se tudtam, mit várjak, lévén itt még nem jártam. Sebaj, NZA jó útikalauzunk volt, ...

... még remizlátogatást is intézett nekünk! A két remiz közül a régebbit néztük meg. Igazából ez rögtön két telep: az út egyik oldalán az aktív üzemről szól minden, a másikon pedig ez a régi csarnok áll, mely előtt több különleges jármű is pihent. Például ez a Frankfurt am Main-i, nyolctengelyes DÜWAG, mely még eredeti festését viselte.

Mögötte a bécsiek ajándéka, az 524-es pályaszámú L kocsi.

Az amögött álló Timis turistavillamos se volt semmi a hátsó falra akasztott légkondival!

Ezeket a villamosokat Temesvárott gyártották, és bár utasforgalomban már egyel sem találkoztunk, azért még találnak neki alkalmazást. Ez a példány például egyfajta "pick-up" kialakítású, nyitott hátsó platóval.

Platós villamos van itt több is: egy bécsi acélvázas, ...

... és egy szintén bécsi, de még favázas.

Ez a Timis elég jó állapotúnak tűnt.

A mindenféle kocsik közé egy - valószínűleg utánépített - lóvasúti kocsi, ...

... és a Timis 1-es, azaz az első Timis villamos is odakerült.

A múzeumi tárlathoz tartozik ez a csiszolókocsi, no meg...

... egy helyi "Muki" (tehermozdony/önjáró teherkocsi) is.

Természetesen az út túloldalán levő remizt sem hagyhattuk ki, átgyaloglás közben pedig fotóztam egy Ikarus-Ganz (GVM) trolit is. Később utaztunk is a csáposbuszokkal, és meg kell mondjam, kiakasztónak találtam őket: a merev rendszerű felsővezeték (nálunk szerencsére nem ilyet használnak) miatt alig-alig mernek 20-nál többel menni! És így is sok a kiugrás - mi több, amikor megérkeztünk, pont egy olyan dugóba kerültünk, amit felsővezeték-szakítás okozott.

Szóval nézzük a túloldali telepet: a csarnok viszonylag üres volt, így főleg ezeket a színes táblákat fotóztam.

A villamosüzem számtalan, külföldről szerzett használt járműve között karlsruhei eredetű csuklósok is vannak. A képen látható azt hiszem nem DÜWAG, hanem DWM gyártmányú. Egy időben ugyanis az NSZK úgy támogatta Nyugat-Berlint, hogy bizonyos termékeket ottani üzeketől, például a DWM-től rendelt meg.

Ez itt egy brémai "kurzgelenk"-pótkocsi, melyből még fogunk látni; sokkal meglepőbb az, ami mögötte állt...

... egy négytengelyes DÜWAG-pótkocsi Düsseldorf-ból. Ilyen ugyanis nem közlekedik Temesváron, ez is egyfajta ajándék volt. A mosópor-reklám az oldalán szinte _a_ klasszikus düsseldorfi villamos-megjelenéshez tartozik, mint a wehmingeni múzeumban levő hattengelyes DÜWAG motorkocsin (amely típushoz ezek a pótkocsik készültek) levő.

Szintén megdöbbentő volt, hogy a Timis villamosokat...

... sorban aprították szét a telep egyik sarkában. A jelek szerint a koruk ellenére jobb minőségű, használt német kocsik feleslegessé tették őket!

Azért itt is láttunk munkakocsiként egyet fel-alá járkálni.

Lassan elindultunk a belváros, jobban mondva az egykori Temesvár-Gyárváros felé. Itt egy kis időre a nap is szépen sütött, ezért tudtam egy viszonylag reprezentatív fotót készíteni egy müncheni eredetű P+p szerelvényről.

Az egyik tűzfalon egy szecessziós betűkkel felírt "gyógyszertár" felirat nyomai látszottak. Épp számolgatni kezdtem volna, hogy mennyi ideje vesztette értelmét a hirdetés, ha még magyar nyelven van, amikor észrevettem, hogy a földszinten továbbra is működik egy gyógyszertár, a név alapján magyar család tulajdonában.

De vissza a villamosokhoz! Gyárváros központja a Piata Traian, az egykori Kossuth tér, melyet a közelmúltban elkezdtek rendbehozni. A vágányok se voltak rossz állapotban!

Még egy ex-müncheni szerelvény.

Hopp, az ott pedig egy brémai! Nem is akármilyen: bár a régebbi ex-brémai szériából sokat láttunk, a második generációs, Wegmann gyártású kocsikból csak ez az egy jött szembe. Az viszont gyakran :)

Az azért jópofa volt, hogy míg a pótkocsi már megkapta a helyi színeket, a motorkocsi még brémai festésben közlekedett.

Khm. Namármost, ez egy düsseldorfi DÜWAG GT6-os, de ez a szín... szóval nem állt neki valami jól. Márpedig a buszokat, és ezeket a villamosokat mostanában ilyenre festik, lévén ez az új színterv.

A GT6-os belseje. Mentünk vele egy kicsit, és olyan láttunk, amit alig hittünk el: az elől menő villamos bement egy vonal melletti hurokba, de nem fordult vissza, csak azt várta meg, hogy az eredetileg mögötte jövő villamos elmenjen a hurok mellett. Aztán már vissza is állt, immár az őt így megelőző villamos mögé. Ügyes!

GT6-os Baltaverde városrészben, mely a mi számunkra már elég egzotikus volt az egyvágányú villamosvonallal.

És micsoda fotótéma is egyúttal!

Folytatás: következő oldal


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra