2004. november 25. nagy nap a miskolci tömegközlekedésben, ugyanis aznap (tulajdonképpen persze előző nap) járt utoljára menetrend szerint FVV csuklós ("házi csuklós", "Benga", "Bengáli") a városban. Ennek alkalmából az MVK munkatársai és a helyi közlekedéstörténeti szakkör tagjai ünnepséget rendeztek, összehangolva a villamosok jobb áramellátását lehetővé tevő új áramátalakító átadásával.
Az ünnepély délután fél kettőkor kezdődött; addig fotóztam Tatra KT8D5-öt lakótelepi környezetben...
... aztán a volt remizbe vezető vágány nyomát az Újgyőri főtér közelében...
... illetve némi bécsi
tuját.
Aztán egyszercsak ...
... kigördült a remiz felől a 100-as nosztalgiavillamos. A környéket ellepték a fotósok és érdeklődők!
A 100-ason stílszerűen az (itt éppen álló) ülőkalauznál lehetett megvenni a 115 forintos különjegyet.
Az egyirányú 100-ast a kétirányú 151-es követte...
... mely szintén fel volt díszítve. Mindkét kocsi szép, tiszta állapotban volt, a hirdetések helyén pedig régi képeket láthattunk.
Az öreg csuklósok kicsit pózoltak a Tiszai pályaudvar előtt a fotósoknak, bár a Nap rossz irányból sütött ehhez.
Nosztalgiatuja a Városház téren...
... illetve a József utcai megállóban. A háttérben valószínűleg egy fotós rohan át, aki későn vette észre a fotólehetőséget :)
No, az árnyékokból ítélve ez a kép sokaknak meg lesz! A hivatalos vendégek egyébként itt leszálltak, és elmentek megtekinteni az új áramátalakítót, a mezei villamosmániások pedig választhattak, hogy a 100-assal mennek tovább a Vasgyár felé, a 2-es vonalon, vagy a 151-essel az 1-esen Diósgyőrig.
Én utóbbit választottam.
Bengáli és Tátra a panelek tövében.
Bár a fényviszonyok nem voltak éppenséggel ideálisak, azért rengetegen fotóztunk!
Volt, aki engem is :)
A két régi tuja az Újgyőri főtéren futott újra össze. Az ideális irányba nézve persze nem voltak jók a fények (pedig milyen jópofa, hogy még egy bécsi tuja is melléjük állt!)...
... hátulról viszont érdekes múltidézésnek tűnt, ahogy az 1-es és a 2-es vágányán is egy-egy Bengáli áll.
Az utat továbbra is a 151-essel folytattam. Még csináltam egy búcsúfotót a vezetőfülkéjéről...
... aztán leszálltam (pár ismerőssel együtt) a Szinvaparknál.
És íme, eldöcögött az utolsó menetrend
szerinti FVV csuklós. Ég veletek, bár egy ideig pótlásként még lehet, hogy
lehet látni belőlük. A pálya - melyet ezek a korszerűtlen járművek az elfogadhatónál
jóval nagyobb mértékben rongáltak eddig - mindenesetre biztosan nem fogja
hiányolni őket...
Bár irtózatosan éhesek voltunk eddigre...
... azért készítettünk pár fotót az ünnepi menet miatt feltorlódott forgalomról. Itt éppen egy bécsi E1+c3 szerelvény látható, mögötte egy Tátrával.
Itt meg a Tátra mögött jön még egy bécsi :)
Mire végeztünk a kései ebéddel, besötétedett. Ugyan állvány nem volt nálam, de megpróbáltam pár esti fotót lőni.
Közben némi forgalmi fennakadás is volt, így került a 2-esre ez a Tátra.
Szerintem nagyon klassz volt ez a típusbúcsúztató,
ezúton is köszönetet szeretnék mondani a szervezőknek!
Persze mást is csináltunk aznap. Perlaki Attilával és Ícével megnéztük, miféle akadályai is vannak az 1-es villamos meghosszabbításának Felső-Majláth felé.
A Felső-Majláth-i hosszabbítás lehetősége
Az 1-es jelenleg így végződik. Nem volt túl bölcs ötlet az új végállomási épületet úgy elhelyezni, hogy mindkét vágánytengely esetleges folytatását elállja...
... de persze ez csak egy gond: a nagyobb az, hogy az elkövetkező százvalahány méteren (azután, ahol a villamos már megszüntetett hurokvágánya anno elment balra) az út összeszűkül.
Ez persze nem igazán gond, ha progresszívan gondolkodunk: a házak elbontása nélkül a két forgalmi sáv közé be lehetne egy átlapolt, avagy fonódó vágányrészt rakni, a járdából csak egy kicsit lecsippentve. Mivel rövid és egyenes szakaszról van szó, valamint nem túl sűrű járatról, forgalmi akadályt nem jelentene, hogy egyszerre csak egy irányba lenne járható ez a (zártpályás) rész! Persze akár az is megoldás lehet, ha egyszerűen az úttestben futó vágányokat építünk!
A pár száz méter után kitágul a régi és új házak közti rész. Itt legszívesebben a parkba tenném a vágányokat, melyek nagy ívben kerülnék meg az ott található emlékművet, látványos térkialakításhoz vezetve.
A vágányokat ezután átvinném az úton keresztben (nem derékszögben!), a Szinva partjára, melyet persze kicsit rendezni kellene. A járat ezután így jutna el a kicsit feljebb levő lakótelepig...
... ahol kétirányú villamosok esetén akár
a Szinva partján továbbhaladva jutna el a lakótelep belsejében levő számos
üres terület egyikéig. Lehetőség lenne még "óriáshurokban" körbejárni a
telepet (hasonlóan a 2-eshez), sőt, a villamost akár be lehetne vinni a
lillafüredi kisvasút járműtelepére is, ahol akár peron-peron átszállást
lehet létesíteni azzal. Körülbelül három helyet is láttunk, ahol elférne
egy fordulóvágány a lakótelepen; ha meg fejvégállomásban gondolkodunk,
még ez sem téma. Így két, esetleg három új megállónyi hosszal ez a hely
is be lenne kapcsolva a villamoshálózatba!
Összeköttetés a Vasgyár felé a régi bányavasút nyomvonalán
Számomra érdekes felvetés volt Perlaki Attila részéről a volt perecesi bányavasút nyomvonalán eljuttatni egy új járatot a Vasgyárhoz, illetve akár az onnan az iparvasút vonalán át az Egyetemvároshoz eljutó lehetséges további villamosvonalhoz.
Az egykori vágány helye ma is sejthető, a távlati tervekben kétszer sok sávos útnak van kiszabályozva. Miért ne lehetne síneket is odatenni közéjük?
Továbbhaladva a Vasgyári telep irányába. Bőven van hely.
Visszafele nézve a vasút egykori hídjától. Ezután kis bontásra lenne szükség (elhanyagolt gyártelepek), majd el lehet gondolkodni azon, hogy milyen formában kapcsolhatjuk ezt az ágat a 2-es vasgyári hurokvágányához, és merre vezethetjük tovább. A jelek szerint erre is több lehetőség kínálkozna. Mindezt persze csak gondolatindítónak írtam le: érzékeltetni akartam, hogy mennyi fejlesztési lehetőség van még a miskolci kötöttpályás közlekedésben!