Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Életképek 30: 2006 szeptember-október I.

A fura nyár után egész normális ősz jött. Igaz, szeptemberben néha hidegebb volt, mint októberben, de manapság úgyis csak a szatyorban élők hisznek a naptárnak, amikor reggelente kiválasztják, hány réteg pulóvert visznek magukkal napközbenre :)

Az időjáráson túl is elég stresszes hónapjaim voltak, ezért Almár Ákos barátommal meló után többször is elmentünk relaxációs céllal csavarogni a városba. Jobban mondva általában valahova a szélére, például Kamaraerdőbe. A 41-es villamos külső szakasza ugyanis bármilyen nyugtatónál és depresszió elleni szernél alkalmasabbnak bizonyult arra, hogy kisimuljanak a ráncok a homlokomon.

Persze mivel meló után voltunk, általában keveset sikerült fotózni a korai naplementék miatt, de nem is azért mentünk oda.

Leginkább csak álltunk a végállomáson, néztük, ahogy cseppet sem hektikus módon jönnek-mennek az öreg villamosok, hallgattuk, ahogy zúgnak a fák lombjai, és beszélgettünk.

Ha már "öreg villamosok": szeptember utolsó hetében egy különleges UV szerelvény járta a várost - a "Dizájn Villamos".

Mi tagadás, színes neonokkal kicsicsázva tényleg eléggé dizájnosnak nézett ki, de nem ez volt a lényeg: a DesignTerminál kezdeményezése a formatervezés propagálására (hm, nem is ez a jó szó, de jobb nem jut az eszem helyébe) szolgált, és mivel köztük is szeretik néhányan a régi, igazán dizájnos villamosokat, témává is őket tették.

Az egyik motorkocsiban általában dizájnról beszéltek, a pótkocsiban az UV villamosok történetéről, a másik motorkocsiban pedig a világ boldogabbik felén közlekedéő villamosok jelenéről és jövőjéről. Ami engem meglepetésként ért, hogy milyen sok fiatal végigülte a Deák tér-Szent Gellért tér-Moszkva tér-Blaha Lujza tér útvonalat. És korántsem csak villamosmániások!

Egy kép erról, amikor csak a neonok világítottak a pótkocsiban (ez nem UV neon, bár a(z egyik?) motorkocsiban volt olyan is). A történeti tablók anyaga az UV könyvből származott, így nem kevés ismerős fotót is felfedezhettem :)

Szeptember-október fordulóját betegeskedve töltöttem. Szerencsére egyik orvostól a másikig menet útbaesett néhány villamosvonal is, így sikerült a Fehérvári úti villamosok metróépítés miatti ideiglenes végállomásán egymás mellett két 18A-t fotóznom.

Nem teljesen értem, hogy sikerült így összejönniük, hiszen egy 47-esnek szerintem be kellett volna csúsznia közéjük. Biztos kielőzték :)

Vérvételről a körzeti orvos felé tartva fedeztem fel, hogy a 61-es Villányi úti szakaszának hátterében...

... milyen "cseszlovákosan" néznek ki a hegyoldalban terpeszkedő lakótelepi házak. Brrr!

49-es...

... és 19-es a belső Bartók Béla úton. No meg egy villamosvágányon közlekedő biciklista...

ICS-kígyózás a 6-os Móricz Zsigmond körtéri új végállomásán...

... és szürkület a Budafoki úti megállónál.

Azt értem (bár el nehezen fogadom), hogy az új felsővezetéket tartó oszlopokat ki kellett pányvázni a nagykörúti villamosvonalak mentén. Na de itt az új oszlopot tartja a "lehorgonyzás"!

Ez is rendkívül igényes. Kopott, letaposott fű, kirohadt oszlopok... Valahol Szibériában ez még el-elmehet, na de itt?!

A 42-es villamos a közelmúltban UV helyett csuklós vonallá vált, ...

... de nem ez volt a változások vége, mert...

... nemsokára a hurokvágány használatát is felfüggesztették. Elvileg csatornaépítés miatt, de a hurokban fordulást nem tervezik visszaállítani...

... helyette marad az út közepén visszafogás.

A feltúrt föld alól kikandikáló síncsonk a Tulipán utcában. Ha minden igaz, egy sínpár visszaépítésre kerül majd itt, hogy a Hofherr utcai üzemi vágánykapcsolat (az 50-es vonallal) megmaradhasson.

A 42-essel egy időben az 52-es is "becsuklósodott". Kisvártatva ráadásul a Nagysándor József utcát elkezdték felújítani...

... bár Budapestre oly jellemzően csak az úttestet, a régi sínek maradtak. Sőt, a munkagépek jól össze is törték a nagypaneles pálya szélét.

Az utca érintett részén az építkezés idején csak a villamos közlekedett...

... mindkét végén egy-egy őrrel, aki mindig félrehúzta a lezárást jelző táblát a nagy sárga vasaló útjából.

Merthát ha nincs ott a tábla, a t. autósok lazán behajtanak oda. És ha nincs ott az őr, akkor valószínűleg a tábla sincs ott sokáig :-)

A nap utolsó sugarai a Határ út felé tartó 52-esen. Amikor KZsoci barátommal ideálltunk fotólehetőségre várva, még jobban sütött, de csak nem jött, csak nem jött. Mikor viszont hirtelen mégis megjött, elment a nap. Tipikus!

Hazafelé menet kézből megpróbáltam egy esti beállítást fotózni a 30-as villamos Ferenc körúti végállomásán, de hamar feladtam. Arról persze ne is beszéljünk, hogy miért ment a 30-as olyan lassan, hogy az iménti, épp hogy csak naplementés körülményekhez képest itt már meglehetősen sötét van :(

A BPO-435 az a busz, amit még én is távolról megismerek, ugyanis az elejéről a piros mezőből hiányzik a "GYORS 7-173" felirat. Itt amúgy némileg rossz helyen is áll a Bosnyák téren, de sebaj.

A kettes metró felújításának befejező simításai miatt időnként metrópótlás volt a teljes vonalon. Az M2B jelzésű járat tiszta "elvesztett sín" emléktúra volt: Kerepesi út - Rákóczi út - Belső-Lipótváros - Bem rakpart. A másik irányba menet pedig a rövid életű Dohány utca - Síp utca szakaszt is érintette.

Következő oldal: tanuló-Combino az 1-esen, "sima" Combino másutt, és baleset miatti Nagykörút-halál, illetve UV a szentendrei múzeumban


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra