Tour de Trams nagyonlight, avagy egy balszerencsés túra nem túl sok képe

Az első "Tour de Trams"-ok (lásd itt, itt és itt) aprólékosan leszervezett kirándulások voltak. Aztán volt egy rövidebb is, ami csak azért volt rövid, mert a szokásos egy hét helyett mindössze három napunk volt rá. Annak idején Interszitinek biztos nem kevés munkája belement a menetrendek összehozásába, így ezek a túrák jól sikerültek. 2016-ban aztán egyedül szerettem volna valami hasonlót csinálni. Igaz, csak egy nap erejéig, és elég spontán módon: hét közben más ügyben egy-két tartománnyal odébb tartózkodtam, és gondoltam, szombaton körülnézek a Rajna-Majna vidék vonattal könnyen elérhető részein.

Mint kiderült, nem volt szerencsém: Darmstadtban és Mainzban vágányzárak voltak, emiatt a vonalaknak csak egy része közlekedett, Frankfurt am Mainban pedig az időjárás vette el a kedvemet a villamosozgatástól. Ja, és persze a túra eleje elcsúszott, mert a vonatom késése miatt lemaradtam az átszállásról.

Darmstadt

Az említett csatlakozásmulasztás miatt alig több mint egy órám volt Darmstadtban, melynek villamosüzeméről nem sokat tudtam azon túl, hogy a sok éve Magdeburgban látott alacsonypadlósok tesói közlekednek ST13 és ST14 néven - egy ilyet láthatunk balra a főpályaudvar előtt. Jobbra pedig egy villamospótlót, mert mint ahogy már írtam, nem minden vonal közlekedett rendesen.

Mivel a következő vonatomról nem akartam lemaradni, nem mentem messzire a pályaudvartól: kiálltam a belvárosba vezető útvonal mellé, és kattintottam párat.

A fő dolog, amire kíváncsi voltam, az SB9 jelzésű pótkocsi volt. Ezeket 1994-ben szerezték be, még magaspadlós motorkocsikhoz. Gyártójuk (LHB, később Alstom) és felépítésük miatt ezek az őket manapság vontató alacsonypadlósok előfutárai voltak.

Balra: a pótkocsi beszállószintje a Luisenplatz peron nélküli megállójában. Jobbra: a 98xx pályaszámú csuklósok az 1998-ban beszerzett ST13-as, ...

... a 07xx pályaszámúak pedig a 2007-ben beszerzett ST14-es típushoz tartoznak.

A belvárosban is több buszt láttam, mint villamost...

Egy kis "elveszett sínek": balra egy tudomásom szerint még '86-ban felhagyott vonal maradványai. Jobbra: a darmstadti kastély körül futó hurok eredetileg bonyolultabb vonalvezetésű lehetett.

Egy közeli út fölött vitt át ez az eléggé leharcolt felüljáró, amelyre mozgólépcső vitt fel. Bár nem volt kimondottan romantikus hely, a szerelemlakatokat azért ennek a korlátjára is elkezdték rárakni :)

Még két kép a szerintem nem túl szép csuklósokról, és már mennem is kellett a pályaudvarra, hogy elérjem a vonatomat Mainzba.

Amiről át kellett szállnom félúton, mert építési munkálatok miatt nem ment be a városba.

A városba, ahol a fél villamoshálózat nem közlekedett, beleértve az egyik legmeredekebb németországi szakaszt.

Sebaj, fotóztam favázas házakat és téglahomlokzatokat, aztán továbbindultam Frankfurtba.

Frankfurt am Main

Az elbukott átszállás miatt délelőtt már várakoztam 50 percet a frankfurti főpályaudvaron, de újból megérkezni más érzés volt: minden tele volt rohamrendőrökkel, akik egy nemsokára kezdődő tüntetés miatt lepték el a belvárost. Sebaj, azért fotóztam felhőkarcolókat meg óvárost is, aztán az egyre felhősebb idő miatt visszatértem a pályaudvarra, és elvoltam ott a hazafele tartó vonatom indulásáig.

Két kötelező téma: a főpályaudvar előtti villamosmegálló a Westend Towerrel a háttérben (balra), illetve a (talán a) városházához tartozó "sóhajok hídja" (jobbra) a Paulsplatz közelében.

Az egyre sötétebb felhők miatt már visszafele tartottam, amikor felbukkant az "Almabor Expressz", a város idegenforgalmi villamosa, két aszimmetrikus szerelvénnyel. A K típusú (Verbandswagen) motorkocsikat a Credé gyártotta 1954-ben, a pótkocsikat a Fuchs 1955-ben.

Pontosan nem tudom, miért motor+pót+pót PLUSZ szóló motor felállásban közlekedtek, de így érdekesebb fotótéma voltak. Jobbra ismét a főpályaudvar előtti megállót láthatjuk, ezúttal a Messeturmmal a háttérben.

Hát, így sikerült ez az egynapos túra. Rossz azért nem volt, csak villamosilag nem láttam túl sokat. Jobb szervezéssel persze elkerülhettem volna a pofáraesést, másrészt viszont épp ekkor tartózkodtam a közelben, nem tudtam volna máskorra áttenni...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez