Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Villamosok a majna-frankfurti közlekedési múzeumból
"CatDesign" felvételei

A leánykori nevén Frankfurt am Main-ként ismert városnak nemcsak érdekes többrétegű (villamos + Stadtbahn + S-Bahn) kötöttpályás tömegközlekedési hálózata van, hanem egy klassz kis közlekedési múzeuma. Ide még sajnos nem jutottam el, ellenben CatDesign igen, és küldött egy sor képet róla - ezekből válogatok most. Ezúton is köszönet a képekért!

A múzerum a 12-es villamos Schwanheim névre hallgató végállomásának tőszomszédságában található. Az első kiállítási csarnokot 1984-ben nyitották meg, a másodikat 87-ben, és azóta a fedett kiállítóterület mérete 2000 négyzetméter fölé nőtt. A gyűjteményben nem csak tuják, hanem buszok is találhatók, de mivel ezekre szinte teljesen immunis vagyok, most inkább a síndöcögényekre koncentrálnék.

Ez az 1872-ből származó lóvasúti kocsi valószínűleg a legrégebbi kiállítási tárgy. Annak idején a Frankfurter Trambahn-Gesellschaft üzemeltette.

Ez az 1884-es Herbrandt kocsi viszont már villamos volt, az egyik legrégebbi ilyen jellegű üzemben a világon (Frankfurt-Offenbacher Trambahn-Gesellschaft).

Vessünk egy pillantást a fentebbi kép bal felső sarkába, és vegyük észre a nyakatekertnek tűnő felsővezetékrendszert. Nem tudom, mi volt ennek a magyar neve (ha ugyan volt neki), talán a "hasított csöves felsővezeték" a legjobb körülírás. A 300 voltos vonali feszültség mindkét pólusa ott fent ment, két alul felhasított csőben. Ebbe a csőbe nyúlt be alulról a kocsi áramszedője. Valahogy így nézett ki.

A motorkocsihoz pótkocsi is tartozott.

Egy kakukktojás: a Frankfurter Lokalbahn 1900-as gyártású gőzmozdonya. Ahogy az az eddig felbukkant több cégnévből sejthető, elég sok vállalkozásból alakult ki a mai frankfurti közlekedési hálózat. Ez a konkrét cég lóvasútként kezdte, aztán jött a gőzhajtás, majd 1908-ig már a városi villamosvasút villamosította a vonalait.

Pár szép régiség. A hozzánk legközelebb levő, 15-ös pályaszámú kocsit az offenbachi közlekedési vállalat vásárolta 1908-ban.

Aki nem ismerős a környéken: Offenbach egy nagyváros Frankfurt közelében, ahová utóbbi város első villamosvasútja, a Frankfurt-Offenbacher Trambahn-Gesellschaft által üzemeltetett "HÉV" is átjárt. De volt nekik saját villamosüzemük is, a hatvanas évekig. Ezután a frankfurti városi villamos egy vonala még átjárt hozzájuk, míg 1996-ban ki nem harcolták, hogy ez ne legyen így. Azóta a frankfurti 16-os közvetlenül az offenbachi városhatár előtt végződik...

A 345-ös pályaszámú kocsit egy évvel korábban vásárolta a frankfurti városi villamosvasút. Ha jobban megnézzük, ez a típus tulajdonképpen ugyanaz, mint az előbbi, offenbachi, csak ennek a peronjai zárt kivitelűek.

A 392-es motorkocsit 1914-ben vásárolták a mainzi Gastell cégtől. A képről az is sejthető, hogy ez a múzeum nem csak régi járművek tárolóhelye, hanem a megfelelő hangulatot is próbálják megteremteni, például a baloldalt látható régi megállótáblával, és egyéb tárgyi emlékekkel.

Ezt a két pótkocsit az uerdingeni vagongyár építette: a baloldalit 1925-ben, a jobboldalit 1938-ban. Úgy sejtem, gyakorlatilag nagyon hasonló járművekről van szó, attól az "apróságtól" eltekintve, hogy az egyik még fa-, a másik viszont már acélvázas.

Ezt a (narancs?)sárgaságot a helyi főműhelyben építették 1937-ben - amúgy hótolóról van szó, csak a hótoló lapát a másik végén van.

És ez már második világháború utáni technika: a baloldali kéttengelyest a Credé gyártotta 1954-ben, a "Verbandstyp" című szükségmegoldás keretében (=egységes alkatrészekből, egységes elvek mentén, régebbi, de legalább bevált technikák alapján épített járművek).  A kocsi testvére a rendszeres különjáratként üzemelő "Almabor-Express" (Ebbelwei Express) motorkocsijának. Tőle jobbra természetesen egy DÜWAG "Grossraumwagen" látható, 1956-ból.

De hoppá, mi az ott, a DÜWAG-tól jobbra, a kiszerelt DÜWAG-tandemhajtás mögött?

Igen, ez bizony a DÜWAG-Siemens U1, minden Stadtbahn-kocsik atyja, 1965-ből. Természetesen őt is a DÜWAG gyártotta, a tervezett frankfurti új hálózat számára, mely a villamos és a metró keveréke lett volna. Sőt, lett is, ez a már említett Stadtbahn.

Amint az látható, a jármű még magán viselte a "gömbölyű" DÜWAG villamosok formajegyeit. A folytatás már nem ilyen volt: az U2 sorozat igazi exportsiker lett, a típus több észak-amerikai üzemben (Edmonton, Calgary, San Diego) is felbukkant. Frankfurtban azóta a továbbfejlesztett U3 és U4 sorozatok is közlekednek, de még egy ideig eltart, mire ők is idejutnak a múzeumba :)

All photos © "CatDesign", text by Hamster, with the help of Wikipedia


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra